0

دانه چیا برای چاقی صورت

تغذیه سالم
 چیا دانه ای ریز و سیاه رنگ و بومی کشورهای مکزیک و گواتمالا است. در گذشته از این گیاه برای افزایش نیرو و قدرت استفاده می کردند. این دانه گیاهی گل دار از خانواده نعناع است که به آن دانه قرن نیز می گویند. در حال حاضر دانه چیا به علت خواص فراوان آن مورد توجه قرار گرفته است.‌ در واقع چیا دانه ای است که کالری کم اما پروتئین و کلسیم نسبتاً بالایی دارد؛ بنابراین برای داشتن زندگی سالم قابل توصیه است. در حال حاضر به دانه چیا لقب ابرغذا نیز داده‌اند.

مواد مغذی موجود در دانه چیا                                                          

دانه چیا دانه ای شبیه به تخم ریحان و تخم شربتی است اما خواص آنها با هم بسیار متفاوت است. تخم شربتی ریزتر و براق تر است درحالی که دانه چیا اکثرا قهوای رگه دار است و در سه رنگ یافت می شود. دانه چیا غنی از پروتئین، فسفر، سدیم، کلسیم،  ویتامین های گروه  b، روی و آهن است. گفته می شود که کلسیم موجود در این دانه ۶ برابر کلسیم شیر است، بنابراین گیاه مفید برای گیاهخواران افراد حساس به لبنیات زنان یائسه افرادی که پوکی استخوان دارند می باشد این گیاه حاوی مقداری متعادلی از اسیدهای آمینه ضروری است. البته این خواص دانه چیا برای زنان شاید اهمیت بیشتری داشته باشد زیرا زنان بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

28 گرم از دانه چیا 137 کالری، 3/12 گرم کربوهیدرات،4/4 گرم پروتئین، 6/8 گرم چربی، 6/10 گرم فیبر، 6/0 میلی گرم منگنز، 256 میلی گرم فسفر،177 میلی گرم کلسیم، 1 میلی گرم روی و 8/44 میلی گرم پتاسیم دارد. فیبر موجود در این دانه غیرمحلول است که باعث بالا رفتن قند خون نمی شود. یبر موجود در این ماده برای باکتری های روده نیز مفید است. 14 درصد دانه چیا پروتئین است که برای گیاهان مقدار قابل توجهی است. کسانی که محصولات حیوانی استفاده نمی کنند می توانند از دانه چیا به عنوان یک منبع پروتئین استفاده کنند.

این دانه حاوی اسید های چرب سالم است. وجود اسیدهای چرب غیر اشباع  و امگا ۳در دانه چیا باعث بهتر شدن عملکرد شناختی و کاهش کلسترول خون می‌شود. دانه چیا غنی ازپلی فنل است. پلی فنل ها به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند و باعث جوان ماندن پوست و پیشگیری از بیماری های مزمن می شوند.

اثر دانه چیا بر سلامت بدن

کاهش قند خون: یکی از فوایدی که برای دانه چیا ذکر شده است تاثیر مثبت آن بر کاهش قند خون است. با توجه به اینکه امروزه بیماری دیابت در افراد بسیاری وجود دارد، استفاده از این دانه همراه با سایر مراقبت ها می تواند قند خون را تنظیم کند.

این مقاله از دست ندید!  انتخاب بهترین روغن‌های گیاهی جهت افزایش ضخامت مو

کاهش التهابات مزمن: التهابات پاسخ طبیعی بدن عفونت و آسیب است اما التهابات مزمن باعث بیماری های بسیاری می شود. دانه چیا باعث کاهش انواع التهابات مزمن و در نتیجه سلامت بدن می شود.

تنظیم کلسترول خون: غلظت بالای فیبر در این گیاه سطح کلسترول خون را تنظیم و باعث بهبود عملکرد روده ها می شود در مصرف آن نتیجه از یبوست جلوگیری می کند.

کاهش وزن: دانه چیا می تواند مقدار زیادی آب به خود جذب کند و ژل تشکیل دهد. بنابراین مصرف آن باعث ایجاد سیری طولانی مدت می شود. بنابراین می تواند گیاهی مفید برای کاهش وزن و لاغری باشد. گفته می شود بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری صبح است. طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری به این صورت است که حدود دو قاشق از این دانه را در آب ریخته و بگذارید ژل تشکیل شود سپس آن را به صورت ناشتا مصرف کنید.

جلوگیری از ناراحتی های قلبی و کبدی: گفته می شود مصرف دانه چیا بر تنظیم فشار خون اثر مثبت دارد به همین علت مصرف آن می تواند برای سلامت قلب و عروق نیز مفید باشد. درباره خواص دانه چیا برای کبد می توان گفت تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد استفاده از این دانه در رژیم غذایی موش ها خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد.

سلامت استخوان: کلسیم پتاسیم و منگنز بر استخوان ها تاثیر مثبت دارد بنابراین مصرف این دانه می تواند باعث بهبود وضع استخوان ها شود.

خواص چیا برای پوست و چاقی صورت

دانه چیا فواید بسیار زیادی برای پوست صورت دارد. این دانه یک دانه مفید برای تمام بدن و بخصوص پوست است. اما بحث این است که آیا دانه چیا برای چاقی صورت خوب است یا نه؟ چاقی صورت دغدغه ای است که برای بسیاری از افراد وجود دارد. صورت نحیف زیبا به نظر نمی‌رسد .معمولاً با چاق شدن صورت چین و چروک های آن نیز از بین می‌رود و صورت شاداب تر به نظر می رسد.

 اسید های چرب موجود در دانه چیا باعث می شود پیری پوست را به تعویق بیفتد و اسکارهای موجود بر روی آن از بین برود. از طرف دیگر با مصرف دانه های چیا، پوست درخشش بیشتری پیدا می کند. روغن های استخراج شده از دانه چیا نیز برای سلامت پوست مفید هستند. ویتامین های موجود در این دانه باعث خاصیت ارتجاعی پوست می شود و شفافیت آن را افزایش می‌دهد

این مقاله از دست ندید!  چکار کنیم در سن بالا بدنمان شل نباشد

درباره فواید دانه چیا برای لاغری می توان گفت: به علت تشکیل ژل و حجیم شدن دانه چیا در آب، این مخلوط حجم زیادی از معده را اشغال می‌کند و در نتیجه فرد احساس گرسنگی را کمتر متوجه می شود. بنابراین از این دانه به عنوان یک ماده غذایی که باعث لاغری می شود استفاده می شود، دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو نیز می تواند مفید باشد. البته باید توجه داشته باشید که لاغری توسط دانه چیا فقط با مصرف این دانه امکان پذیر نیست و باید هم زمان از رژیم ها و سبک زندگی مناسب نیز استفاده کرد.

حال اگر بگوییم چیا باعث لاغری می شود چطور می تواند باعث چاقی صورت هم بشود.

 مسئله این است که در منابع علمی هیچ دلیلی برای اثر دانه های چیا برای چاقی صورت پیدا نشد. مواردی که ذکر می کنند مصرف دانه های چیا به صورت خوراکی بر چاقی صورت تاثیر دارد ممکن است اثر آن را به صورت تجربی مشاهده کرده باشند. البته این چاقی احتمالاً با مصرف موضعی بیشتر نشان داده شود امروزه از ماسک های بسیاری برای صورت استفاده می شود. ماسک دانه چیا نیز در زیبایی استفاده می شود. شما از ماسک دانه چیا، همراه با ترکیبات دیگر می‌توانید برای شادابی پوست استفاده کنید.

چیا به دلیل خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی در دنیای مراقبت از پوست به خوبی شناخته شده است. دانه چیا، سلول های خشک پوست را با تامین رطوبت درمان می کند. هنگامی که دانه چیا روی پوست خشک استفاده می شود، سلول های پوست خشک را با تامین رطوبت فوق العاده حجیم می کند.

این دانه  با رادیکال های آزاد تولید شده در بدن  مبارزه می کند. آنتی اکسیدان های موجود در دانه چیا به خنثی کردن رادیکال های آزاد که به سلول های پوست آسیب می رسانند کمک می کند. گذشته از این، آنتی اکسیدان ها تولید کلاژن را در بدن شما افزایش می دهند. کلاژن به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک می کند و همچنین از افتادگی آن جلوگیری می کند. دانه چیا به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV نیز کمک می کند.

دانه های چیا می توانند به عنوان یک لایه بردار عالی نیز برای از بین بردن سلول های مرده پوست عمل کنند. بافت ساینده ملایم دانه‌های چیا باعث می‌شود که شما یک اثر پاک‌کننده داشته باشیددانه چیا مغذی و آبرسان برای انواع پوست است. آنها سبوم و کثیفی اضافی را از منافذ شما پاک می کنند و از مسدود شدن آنها جلوگیری می کنند.

این مقاله از دست ندید!  تناسب اندام چیست ؟

روی موجود در دانه چیا با باکتری های مولد آکنه مبارزه می کند در حالی که اسیدهای چرب امگا پوست ملتهب را تسکین می دهند. علاوه بر این، فیبرهای موجود در دانه چیا سموم را از پوست دفع می‌کنند و پروتئین با سرعت بیشتری پوست را ترمیم و التیام می‌بخشد.

طرز تهیه ماسک دانه چیا

یکی از مهم ترین مراحل مراقبت از پوست، زدن مرتب ماسک به پوست است. دانه چیا نیز یکی از مفیدترین ماسک ها برای پوست است. زیرا ویتامین های موجود در گیاه دانه چیا برای پوست بسیار مفید است. با استفاده منظم از ماسک، تقریباً تمام فواید را می توان روی پوست مشاهده کرد. با این حال، قبل از استفاده از ماسک، باید تست آلرژی انجام شود.

 دستور العمل های ماسک صورت دانه چیا اساساً به دو شکل مختلف وجود دارد:

یکی از ماسک ها با افزودن آب به دانه کامل چیا تهیه می شود، در دستور دیگر، دانه های چیا به صورت پودر در آمده و با آب مخلوط می شوند. سپس آن را روی پوست مالیده می شود بعد از ده دقیقه باید ماسک را شسته  شده و پوست با کمک یک حوله تمیز خشک شود.

 در نوع دیگری از ماسک، دانه های چیا را با آسیاب قهوه یا ادویه آسیاب کرده و پودر می کنند، سپس به اندازه کافی آب اضافه می شود تا ژل مانند شود. این مخلوط به مدت 5-10 دقیقه مخلوط می شود تا ژل استحکام کافی را پیدا کند بعد از اینکه ماسک که به صورت ژل در آمد، با احتیاط روی صورت مالیده می شود. پس از پاک کردن ماسک، پوست مرطوب می شود. با استفاده از این ماسک که باید 1 تا 2 بار در هفته استفاده شود، پوست ظاهری نرمتر و سالم تر پیدا می کند.  آسیاب کردن دانه چیا در این روش باعث می شود اثرگذاری بیشتر شود.

با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت رطوبتی که چیا برای پوست ایجاد می کند می تواند باعث پرتر نشان دادن صورت شود. اما اثبات علمی این ادعا نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. بهتر است به علت تمام فوایدی که برای این دانه شمرده شد مصرف آن را به صورت خوراکی و یا ماسک های مناسب پوستی در برنامه خود قرار دهید. البته مصرف هر ماده غذایی با اندازه مناسب می تواند مفید باشد و مصرف بیش از حد دانه چیا می تواند عوارضی مانند مشکل گوارشی در پی داشته باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *