0

ایمپلنت فوری دندان

ایمپلنت
ایمپلنت کردن دندان ها، روشی بسیار خوب و تقریبا جدید است که جای کاشت دندان ها به روش قدیمی را گرفته است. نمی توان از دندان هایی که آسیب شدید دیده اند و یا در حادثه ای از دست رفته اند، مثل قبل استفاده کرد. به همین دلیل، چاره ای جز ایمپلنت کردن نیست. ایمپلنت فوری دندان از روش هایی است که چند سالی است دندان پزشکان برای بیماران خود استفاده می کنند.

کشیدن دندان و ایمپلنت فوری، برای برخی از بیماران حائز اهمیت است و به همین دلیل متقاضی استفاده از این روش هستند.

ما در اینجا سعی می کنیم پیرامون انواع ایمپلنت فوری و هزینه ایمپلنت دندان فوری صحبت کنیم تا در این مورد، اطلاعات بیشتری کسب کنید. برهمین اساس، چند پرسش مهم و کلیدی مطرح کرده ایم که شامل موارد زیر است:

  1. ایمپلنت فوری دندان چیست و چگونه انجام می شود؟
  2. هزینه انجام ایمپلنت فوری دندان چقدر است؟
  3. ایمپلنت یک روزه چیست؟
  4. کشیدن دندان و ایمپلنت کردن فوری دندان ها چگونه است؟
  5. چگونه می توان فهمید که بیمار،  گزینه ی خوبی برای انجام ایمپلنت فوری است یا خیر؟
  6. عوارض ایمپلنت فوری چیست؟
  7. چه تفاوتی بین ایمپلنت فوری و روش سنتی ایمپلنت، وجود دارد؟

ایمپلنت فوری دندان چیست؟

تشخیص دندان پزشک برای انجام شدن ایمپلنت فوری، بسیار مهم است. اگر شما هم از آن دسته از بیمارانی هستید که دندان پزشک تشخیص داده که باید ایمپلنت فوری کنید، بدون شک شرایط خاص آن را داشته اید.

ایمپلنت فوری، روشی است در آن دندان آسیب دیده کشیده می شود و پایه ی فیکسچر درون لثه قرار داده می شود. در این روش، مانند روش ایمپلنت سنتی، نیاز است تا پایه ی ایمپلنت، با استخوان فک جوش بخورد. به همین دلیل، مدت زمانی خاصی باید بگذرد. اما یک تفاوت بزرگی که در این روش با روش سنتی وجود دارد این است که در روش ایمپلنت فوری، در همان روز وقتی که پایه فیکسچر درون استخوان فک، پیچ شد، یک تاج موقت دندانی روی آن قرار می گیرد تا روزی که فیکسچر به استخوان جوش بخورد. بعد، تاج اصلی را جایگزین می کنند.

 ایمپلنت فوری دندان، یک جایگزین مناسب برای ریشه ی دندان های آسیب دیده است. بهتر است اجازه دهید تا پزشک تشخیص دهد که شما ایمپلنت سنتی نیاز دارید یا ایمپلنت فوری.

ایمپلنت یک روزه، چگونه انجام می شود؟

برای انجام ایمپلنت فوری، ابتدا دندان پزشک شما را معاینه می کند. و اگر تشخیص داد که شرایط خاص و ویژه ی دندان و فک و لثه ی شما، اجازه می دهد تا ایمپلنت فوری انجام شود، برای شما این کار را انجام خواهد داد.

این مقاله از دست ندید!  استفاده از آب با گاز در رژیم کتوژنیک

در ابتدا از دندان و موقعیت لثه و فک شما، چند تصویربرداری انجام می دهد.

ابتدا اسکنر را وارد دهان شما کرده و یک عکس چند بعدی از دهان و دندان شما می گیرد.

پیش از آن که کاشت ایمپلنت فوری انجام شود باید چندین تصویربرداری تشخیصی انجام شود. سپس تمامی تصاویر و اطلاعات مربوط به دهان و دندان و هر آنچه لازم است را به دندان پزشک متخصص ارجاع می دهد. سپس شما برای تهیه ی عکس CBCT به منظور تشخیص تراکم استخوان و بافت سخت دهان به پزشک مراجعه می کنید.

زمانی که که این اطلاعات از دهان و دندان شما دریافت شود در واقع اطلاعات دقیقی از مکان، زاویه و موقعیت دقیق ایمپلنت دندان فوری مشخص می شود. دلیل اینکه دندان پزشک در این مراحل سخت گیری به خرج می دهد، برای تشخیص بهتر است و اینکه مطمئن شود انجام ایمپلنت فوری برای شما عوارضی در پی نداشته باشد.

اگر دندان پزشک تمامی این مراحل را انجام ندهد، مانند ایمپلنت سنتی، مجبور خواهد بود که روی لثه ی شما برش هایی را ایجاد کند. اما در صورت انجام این اقدامات، فقط یک سوراخ کوچک روی لثه ایجاد می کند و سپس استخوان را سوراخ کرده و پایه ایمپلنت فوری را جایگذاری می کند.

شما می توانید قبل از انجام ایمپلنت فوری، در اینترنت جستجو کنید و فیلم ایمپلنت فوری را ببینید تا متوجه شوید چگونه قرار است ایمپلنت کنید.

قیمت ایمپلنت فوری دندان

قیمت ایمپلنت فوری دندان، به نوع ایمپلنت و متریال به کار رفته در آن وابسته است. البته اینکه ساخت کدام کشور باشد هم در قیمت نهایی آن، بسیار تاثیرگذار است.

ایران از کشورهایی است که جدیدا اقدام به تولید ایمپلنت کرده است اما استفاده از آن توسط دندانپزشکان، زیاد انجام نمی شود. هزینه ایمپلنت دندان ایمپلنت های ساخت داخل کشور، کمتر است اما هزینه ایمپلنت های خارجی و وارداتی، کمی بالاست.

این صحبت ما اصلا به معنای رد کردن ایمپلنت دندان ایرانی نیست اما برای ایمپلنت فوری دندان، گزینه های خارجی، بهترین عملکرد را دارند.

قیمت و هزینه ایمپلنت فوری دندان به 4 عامل زیر بستگی دارد:

  • تعداد ایمپلنت فوری مورد نیاز در دهان
  •  کشور تولید کننده
  •   مارک و برند
  •   نوع متریال و درصد خلوص آن

ایمپلنت فوری ارزان، روشی است که بسیاری از بیماران به دنبال انجام آن هستند. ایمپلنت فوری، قیمت های متفاوتی دارد. برای انجام ایمپلنت فوری ارزان، باید در نظر داشته باشید که انجام این جراحی، توسط بیمه ها، پوشش داده نمی شود. البته برخی از بیمه های خصوصی و تکمیل درمان، با دریافت فرانشیز کم، هزینه های این جراحی را پوشش می دهند.

این مقاله از دست ندید!  پتشی: علل، علائم و روش‌های درمان/ هنگامی که باید به پزشک مراجعه کنیم

ایمپلنت فوری دندان، پروسه ای یک روزه می باشد اما مخارج و هزینه های تاثیرگذار روی قیمت آن، فقط مربوط به ایمپلنت نیست. هزینه ی معاینه و کشیدن دندان و عکسبرداری جداگانه محاسبه می شود. اما در کل باید گفت، تعداد دفعات مراجعه به پزشک، در این روش کمتر است.

کشیدن دندان و ایمپلنت فوری

برای انجام ایمپلن فوری دندان، نیازمند این هستید که دندان شما کشیده شود. اگر دندان طی یک آسیب یا خراب شدن، از بین رفته باشد، فقط نیاز به جراحی و کشیدن ریشه ی دندان خواهد بود. اما در صورتی که ریشه ای هم وجود نداشته باشد، نیازی به انجام این کار نیست.

در برخی از موارد، دندان در دهان وجود دارد اما به هر علتی، دندانپزشک تشخیص داده که ایمپلنت فوری انجام شود. در این مواقع کشیدن دندان و ایمپلنت فوری آن، نهایتا یک روز از شما وقت می گیرد.

دندانپزشک پیش از انجام ایمپلنت فوری، حتما عکسبرداری می کند تا تشخیص درستی برای کشیدن دندان و ایمپلنت فوری دهد.

بهتر است همیشه برای هر نوع ایمپلنت دندانی، به دندانپزشک فوق تخصص یا متخصص مراجعه کنید. جراحان و دندانپزشکان عمومی، نمی توانند این کار را به درستی انجام دهند. زیرا تجربه ی کافی برای این کار را ندارند. اما می توانند تشخیص دهند که شما نیازمند ایمپلنت فوری دندان هستید یا خیر.

آیا شما کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت فوری هستید؟

ایمپلنت فوری دندان، برای همه مناسب نیست و نمی توان برای همه انجام داد. اگر دوست دارید بدانید که شما گزینه ی مناسبی برای انجام این کار هستید یا خیر، به موارد زیر دقت کنید:

  1.   اگر تراکم استخوان مناسب و کافی در فک دارید، می توانید انجام دهید.
  2.   اگر تراکم استخوانی شما در فک، پایین است باید پیوند استخوان یا لیفت سینوسی انجام دهید.
  3.   اگر دوست دارید روشی سریع برای جایگزین کردن دندان آسیب دیده را امتحان کنید..
  4.  اگر بیماری های دهان و دندان و لثه ندارید، میتوانید گزینه خوبی برای این کار باشید.
  5.  سیستم ایمنی بدن شما باید قوی باشد. در صورتی که سیگار می کشید، گزینه خوبی برای این کار نیستید.
  6.  نباید عادت به دندان قروچه داشته باشید.
  7.  داروهای خاصی که تاثیر منفی روی بافت استخوانی می گذارند، نباید مصرف کرده باشید.
  8.  سلامت عمومی بدن شما، می تواند شما را به عنوان یک گزینه خوب برای ایمپلنت فوری نشان دهد.
این مقاله از دست ندید!  بهترین روش های درمان پروستات بر اساس تحقیقات [+جدید ترین]

عوارض ایمپلنت فوری دندان

برخی از معایب و عوارض ایمپلنت فوری شامل موارد زیر است:

  •   عوارض خاصی برای ایمپلنت فوری، مطرح نیست اما ممکن است در برخی موارد، عوارض و معایبی را ایجاد کند. مثلا برای انجام این کار، باید مدت زمانی را صبر کرد تا ایمپلنت و فیکسچر آن به استخوان، جوش بخورد.
  •    مورد مهم در موفقیت ایمپلنت دندان، این است که پایه ایمپلنت در جای خود ثابت مانده و هیچ گونه حرکتی نکند. به همین دلیل است که همواره توصیه می شود تا یان کار توسط متخصص ایمپلنت خوب انجام شود تا این گونه عوارض ایجاد نشوند. با این حال در کاشت ایمپلنت دندان به روش فوری، احتمال حرکت کردن ایمپلنت بیشتر بوده و به همین جهت خطر نارسائی ایمپلنت دندان افزایش پیدا می کند.
  •    این روش، همگانی نیست و هر کسی نمی تواند کاندیدای مناسب آن باید.
  •    هزینه کاشت ایمپلنت فوری بیشتر از کاشت ایمپلنت به روش سنتی می باشد.
  •    این روش درمانی بین 10 الی 15 درصد از موفقیت نهایی ایمپلنت دندان کم می کند.

تفاوت ایمپلنت فوری و سنتی

در روش ایمپلنت فوری، کلیه ی مراحل انجام ایمپلنت در یک روز به انجام می رسد. از این رو به این روش، ایمپلنت یک روزه هم گفته می شود. در روش ایمپلنت فوری، بعد از طی مراحل معاینه و تشخیص و عکس برداری، دندان شما در یک جلسه کشیده می شود و در همان جلسه، کاشت فیکسچر در استخوان شما انجام می شود. یک تاج روی آن قرار می گیرد و شما باید تا جوش خوردن فیکسچر به استخوان، نکات مراقبتی را رعایت کنید.

اما در روش ایمپلنت سنتی، شما در یک جلسه معاینه می شوید. در جلسه ی بعدی دندان شما کشیده می شود. سپس در جلسه ی بعدی برش و سوراخکاری استخوان انجام می شود. بعد از آن فیکسچر و اباتمنت در دهان شما قرار داده می شود . مدتی را باید صبر کنید تا ایمپلنت به استخوان جوش بخورد. سپس، پزشک اقدام به ساخت ریگ دندان یا تاج دندانی می کند و در جلسه ی دیگر، آن را روی پایه، قرار می دهد.

و کلام آخر

نتیجه ی ایمپلنت فوری و ایمپلنت سنتی، هر دو یکسان است. فقط در نحوه ی انجام و مدت زمان، تفاوت وجود دارد. شما با انجام ایمپلنت فوری، می توانید در مدت زمان و رفت و آمد خود به مطب دندانپزشک، صرفه جویی کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *