6

اکسیژن تراپی برای میگرن و سردرد را چگونه انجام دهیم؟

اکسیژن تراپی

اکسیژن تراپی برای میگرن و سردرد چگونه است؟

امروزه تقریباً همه افراد، چه پیر و چه جوان، سردرد را تجربه می کنند. سردرد می تواند مزمن، و گاهی اوقات ناتوان کننده باشد، همچنین به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را کاهش داده، و تاثیر منفی در روابط کاری و خانوادگی فرد نیز بگذارد.

روش اکسیژن تراپی یکی از بهترین راه های درمان میگرن و سردرد است که بسیار محبوب بوده و تحت استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرد، فرد با تنفس اکسیژن به کاهش سردرد و علائم آن می پردازد.

این روند اکسیژن تراپی برای سردرد و میگرن معمولا با استفاده از یک دستگاه اکسیژن ساز انجام می شود، که به واسطه ماسک یا نازال بینی وصل شده و اکسیژن را منتقل می کند، این روش یکی از راه هایی است که به سرعت سردرد را بهبود می بخشد، به علاوه اختلالات دیگر مانند حساسیت صدا و نور و همچنین تاری دید را نیز کاهش می دهد.

انواع سردرد کدامند؟

سردرد ها دارای انواع و علت های مختلفی می باشند، نوع های شایع اعم از:

  • سردرد های تنشی: این نوع از سردرد شدت ضعیف یا متوسطی دارد که به دلایل استرس و اضطراب، خیره شدن طولانی مدت به صفحات کامپیوتر یا گوشی به صورت طولانی مدت رخ می دهد.

 

  • سردرد های میگرنی: میگرن که بسیاری از افراد از آن شکایت دارند، به صورت مزمن و دوره ای رخ می دهد، و علائمی مانند تهوع، سرگیجه و حساسیت را به همراه دارد.

 

  • سردرد های خوشه‌ای: سردرد خوشه ای یک درد بسیار شدید و یک طرفه است که در اطراف چشم و شقیقه قرار دارد. اصطلاح “خوشه” به معنای تجمعی بودن این درد است. این اصطلاح به این دلیل ابداع شد که سردردهای خوشه ای اغلب در فواصل زمانی منظم در طی چند هفته یا حتی ماه ها به عنوان مثال در بهار یا پاییز ظاهر شده و برای مدتی ناپدید می شوند.

 

  • سردرد عفونی: عواملی همچون سینوزیت، عفونت دندان و سرماخوردگی می‌توانند منجر به چنین سردرد های عفونی شوند.

 

  • سردرد هورمونی: یکی از عوامل تحریک کننده که باعث سردرد می شود تغییرات هورمونی در بارداری، دوران قاعدگی و یا هرگونه عواملی که منجر به تغییر در سطح هورمون‌ها می‌شوند، است.
این مقاله از دست ندید!  راهنمایی کامل کاربرد و عوارض قرص باکلوفن و مصرف آن

 

 

راه های درمان سردرد بهترین

        • حفظ آرامش و رفع تنش با استفاده از تمرینات یوگا، ماساژ و تکنیک های تنفسی
  • مصرف برخی داروها مانند ایبوپروفن، آسپرین و تریپتان‌ها
  • پیروی از رژیم غذایی مناسب مانند مصرف سبزیجات، بادام  و…
  • ترک عادات غذایی مضر اعم از مصرف بیش از حد کافئین، غذاهای حاوی ترشی و یا فلفل
  • دقت در مصرف آب فراوان
  • ترک محیط نامناسب (مانند وجود عود های خوشبو کننده هوا در محیطی که موجب بروز سردرد در برخی از افراد می شود.)

اکسیژن درمانی چیست و چه می کند؟

اکسیژن تراپی یک فرایند درمانی است که در آن با استفاده از دستگاه اکسیژن ساز به صورت مستقیم، فرد اکسیژن دریافت می کند، این روند در درمان بسیاری از بیماری ها مانند آسم، عفونت ریوی و… تجویز می شود.

استفاده از دستگاه اکسیژن ساز باعث می شود، فرد تنفس بهتری را تجربه کند، و سطح اکسیژن خون نیز افزایش یابد، همچنین باعث رفع خستگی و جلوگیری از افت انرژی  در فرد می شود. همانطور که گفته شد یکی دیگر از موارد استفاده از دستگاه اکسیژن ساز برای سردرد و میگرن در افراد می باشد.

اکسیژن درمانی

کدام نوع از سردرد ها با اکسیژن تراپی درمان می شوند؟

استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در جهت اکسیژن تراپی برای سه نوع از سردرد ها تاثیر درمانی مطلوبی دارد که آن ها عبارتند از:

  • یکی از راه هایی که می توان سردرد های خوشه ای را که در ناحیه یک طرف از سر به صورت تنشی اینجاد می شوند، درمان کرد و یا کاهش داد، استفاده از دستگاه اکسیژن ساز است.
  • تجربه برخی از افراد اینطور نشان می دهد که اکسیژن درمانی می تواند تاثیرات مثبتی در کاهش سردرد های میگرنی داشته باشد.
  • سردرد ارتجاعی، با استفاده داروهای مسکن با دوز بالا و بیش از حد رخ می دهد. بهترین درمان برای این نوع سردرد اکسیژن تراپی است.

همچنین در بسیاری از سردرد ها و اختلالات دیگر نیز می توان با دستور پزشک از روش اکسیژن درمانی استفاده کرد.

این مقاله از دست ندید!  اثرات دود کردن اسپند بر تقویت مغز

اکسیژن درمانی چگونه باعث رفع سردرد و میگرن می شود؟

اکسیژن تراپی به عنوان یک روش درمانی جایگزین قرص و داروهای مضر برای سردرد و میگرن استفاده می‌شود. روش کار اکسیژن درمانی به شرح زیر است:

بالا بردن سطح اکسیژن در خون

زمانی که سر دردهای خوشه ای و میگرن رخ می دهد، سطح اکسیژن موجود در خون فرد کاهش یافته، که می توان با اکسیژن تراپی، اکسیژن خون را افرایش داده و سردرد را درمان کرد.

تسکین التهابات

 با استفاده از اکسیژن، می توان التهابات اعصاب و عروق محیطی که در ناحیه سر و صورت وجود دارند را تسکین داد، عروق را به حالت طبیعی برگرداند و در نتیجه سردرد را درمان کرد.

اثرات آرامش‌بخش و کاهش دهنده استرس

 استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در جهت اکسیژن تراپی با کاهش استرس و اضطراب، سردرد های میگرنی را بهبود می بخشد.

راهنمای انجام اکسیژن تراپی برای سردرد با دستگاه اکسیژن ساز در منزل

اگر پزشک معالج شما هم استفاده از دستگاه اکسیژن ساز را برای درمان تجویز کرده است با استفاده از راهنمای زیر می توانید اکسیژن تراپی برای سردرد و میگرن را انجام دهید:

  1. خرید یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز: با توجه به توصیه های پزشک نوع دستگاه را انتخاب نمایید. به دلیل استفاده محدود، بهترین راه اجاره یک دستگاه اکسیژن ساز باکیفیت است که با توجه به بودجه مورد نظر خود می توانید قیمت اجاره دستگاه اکسیژن ساز را بررسی کرده و فرایند کرایه را انجام دهید.
  2. آموزش نحوه استفاده از دستگاه متمرکز کننده اکسیژن: قبل از استفاده از دستگاه اکسیژن ساز، تکنسین ها تمامی نکات نحوه اکسیژن تراپی و استعمال را آموزش داده و دستگاه را طبق توصیه پزشک شما تنظیم می کنند، بهتر است بدانید، دستگاه های اجاره ای دارای پشتیبانی شبانه روزی می باشند.
  3. رعایت نکات بهداشتی: بهتر است قبل از شروع به استفاده از دستگاه اکسیژن ساز از پاکیزگی ماسک یا نازال و همچنین دستگاه مطمئن شوید.
  4. استفاده صحیح از دستگاه اکسیژن ساز: پس از انجام امور اولیه، ابتدا دستگاه را روشن نمایید، تنظیمات را با توجه به آموزش هایی که از تکنسین آموختید، چک کنید، پس از آن ماسک یا نازال را به طور صحیح روی صورت قرار دهید، طبق تجویز پزشک زمان اکسیژن تراپی برای سردرد و میگرن را تعیین و اکسیژن درمانی را شروع نمایید. به طور معمول تایم استفاده بین 15 الی 20 دقیقه توصیه می شود.
این مقاله از دست ندید!  همه چیز در مورد داروی بیسموت ساب سالیسیلات

اکسیژن درمانی

تاثیرات مفید و مثبت اکسیژن درمانی بر بدن انسان

این روش اثرات بسیار مفیدی بر بدن انسان دارد، که شامل موارد زیر می باشند:

 

  • بالا رفتن میزان اکسیژن در خون که باعث بهبودی عملکرد ریه ها، قلب، بافت ها و سلول ها نیز می شود.

 

  • زمانی که اکسیژن در سلول ها و بافت ها با کمک اکسیژن درمانی به سطح مطلوبی برسد، سیستم ایمنی فرد تقویت شده و این امر باعث بهبودی بیماری ها و جلوگیری از بروز عفونت می شود.

 

  • اکسیژن درمانی توانایی اثر گذاری در بهبود عملکرد مغز و همچنین افزایش قدرت حافظه و تمرکز را نیز دارا می باشد. شایان ذکر است، در بسیاری از بیماری های مغزی مانند سکته مغزی از دستگاه اکسیژن ساز استفاده می شود.

 

  • یکی دیگر از فواید اکسیژن تراپی کاهش التهابات بدن و درمان آن ها می باشد.

 

  • اکسیژن درمانی باعث کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و آنژین قلبی (درد قفسه سینه) می شود، و همچنین می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و عروق نیز کمک کند.

 

  • از فوایدی که بسیار شایان توجه می باشد بالا رفتن سطح تحرک و انرژی با اکسیژن درمانی است که برای بیماران ریوی نیز مفید می باشد.

 

آیا کمبود اکسیژن باعث سردرد می شود؟

زمانی که سطح اکسیژن موجود در خون به هر دلیلی پایین بیاید، بدن قادر به دریافت اکسیژن به مقدار کافی نمی باشد، که این امر منجر به اینجاد علائمی مانند سردرد، خستگی و ضعف می شود. یکی از روش های درمانی که پزشک در این زمان توصیه می کند، استفاده از دستگاه اکسیژن ساز و اکسیژن تراپی برای سردرد است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Leyla Marofi گفت:

    مادر من خیلی وقت بود دچار سردرد های میگرنی فاجعه بار می شد، که با قرص و دارو خوب نمی شد، تا اینکه یکی از پزشک ها استفاده از دستگاه اکسیژن ساز و اکسیژن درمانی رو براش تجویز کرد، الان یک ماهی میگذره و سردردش خیلی بهتر شده و قابل مقایسه با قبلا نیست. درضمن ممنون برای مطلب مفیدتون این اطلاع رسانی میشه برای خیلیای که ازین روش درمانی خبر ندارند.

    1. واحد نویسندگی تب گفت:

      خواهش میکنم خوشحالم که مطالب مفید بود انشالله همیشه سالم و سلامت باشید.

  2. مانیا سعیدی گفت:

    استفاده از دستگاه اکسیژن ساز برای سردرد ناشی از آلودگی هوا هم میتونه تاثیر گذار و مفید باشه چون پزشک به بنده توصیه کرد.

  3. زهرا شفیعی گفت:

    من مشکلات تنفسی دارم، و برای این مورد از دستگاه اکسیژن ساز استفاه کردم خیلی برام تعجب آور بود که پس از مدتی استفاده، سردرد های شبانم ناپدید شدن الان با خوندن این مطلب متوجه شدم که معجزه دستگاه اکسیژن ساز بوده.

  4. Hana گفت:

    من خیلی وقته از کپسول اکسیژن برای سردردم استفاده می کنم اما چون خیلی سنگین بود و مدام باید اکسیژنش شارژ می کردم، یک دستگاه اکسیژن ساز اجاره کردم که الان خیلی راضیم.

  5. Sorena گفت:

    سپاسگزارم از مطلب خوبتون، من خیلی سردرد دارم، و الان متوجه شدم راه درمان اون استفاده از اکسیژن هست چون تمام روش های درمان رو امتحان کردم ولی جواب نگرفتم