0

آیا اسکات باعث کوتاهی قد می‌شود؟

ورزش اسکات

تمرین اسکات

قدرت و استقامت پاهای شما را افزایش می‌دهد و چربی‌های شما را سوزان می‌کند! همانند سایر تمرینات مقاومتی، فشار تمرین اسکیت نیز استحکام استخوان‌هایتان را افزایش می‌دهد و هیچ تأثیر منفی بر رشد شما نخواهد داشت. فشار تمرین اسکیت به همراه تکنیک صحیح، می‌تواند سرعت، ارتفاع پرش و به طور کلی توانایی‌های ورزشی شما را بهبود ببخشد. با این حال، پیشنهاد همیشگی ما این است که قبل از شروع هر برنامه ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید.

ساختار استخوان‌ها

بله، تمرین اسکات ممکن است فشاری بر مفاصل شما وارد کند، اما باید توجه داشت که این فشار در واقع در طبیعت نیز بر روی آن‌ها وجود دارد. بنابراین، اسکلت بدن شما قادر به تحمل این فشار است. در انتهای استخوان‌های بلند بدن شما، یک ساختار به نام صفحه رشد وجود دارد. زمانی که این صفحه‌ها آسیب می‌بینند، به طور محدودی احتمال وجود تغییر در رشد آن استخوان مربوطه وجود دارد. با این حال، چنین اتفاقی بسیار کم و تحت فشارهای شدید رخ می‌دهد.

آیا تمرین‌های دیگری هم وجود دارند که بتوانند به تقویت استخوان‌ها کمک کنند؟

بله، وجود تمرینات دیگری نیز که می‌توانند به تقویت استخوان‌ها کمک کنند. در واقع، تمرینات مقاومتی و وزن‌برداری عموماً بهبود استحکام استخوان‌ها و افزایش تراکم استخوانی را تسهیل می‌کنند. در ادامه، تعدادی از تمریناتی که به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند را برای شما ذکر می‌کنم:

  1. وزن‌برداری: آموزش با استفاده از وزن‌های سنگین مانند هالترها، دمبل‌ها و ماشین‌های وزنه‌برداری می‌تواند نیرویی قابل توجه به استخوان‌ها اعمال کند و تقویت آن‌ها را تسهیل کند.
  2. تمرینات مقاومتی: تمریناتی مانند پرس سینه، سکات، لانگه، پرس پا و تمرینات مشابه دیگر با استفاده از مقاومت وزنه‌ها و وزن بدن می‌توانند به تقویت استخوان‌ها کمک کنند.
  3. پیاده‌روی: فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، پله‌رفتن و تمرینات هوازی ملایم می‌توانند بهبود تراکم استخوانی را ترویج دهند.
  4. تمرینات ورزشی با وزن بدن: تمریناتی مانند انجام حرکات ورزشی با وزن بدن (مانند شانه‌برداری، انجام شنا، پیلاتس و یوگا) نیز می‌توانند به تقویت استخوان‌ها کمک کنند.
  5. پیلاتس و تمرینات اصلاحی: تمرینات پیلاتس و تمرینات اصلاحی که روی تعادل، استقامت عضلات اطراف استخوان‌ها و تقویت هسته بدن تمرکز دارند، می‌توانند بهبود استحکام استخوانی را تسهیل کنند.
این مقاله از دست ندید!  تناسب اندام چیست ؟

با این حال، همواره بهتر است قبل از شروع هر برنامه تمرینی جدید، با پزشک خود مشورت کنید تا برنامه‌ای مناسب برای شرایط و نیازهای خاص شما تهیه شود.

تراکم استخوان

تمرین اسکات، عضلات، قدرت و حتی تراکم استخوان شما را بهبود می‌بخشد. در واقع، تمرینات مقاومتی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند و نه آن‌ها را ضعیف می‌کنند، مگر اینکه در شرایطی آسیب ببینند. به ویژه دختران نوجوانی که وزنه‌های تمرینی را استفاده می‌کنند، بدون داشتن مشکلات پزشکی یا آسیب دیدگی، تراکم استخوان‌های خود را افزایش می‌دهند. افزایش تراکم استخوان همچنین تأثیری بر رشد شما ندارد، بلکه از بروز آسیب و کاهش استحکام استخوان در آینده جلوگیری می‌کند.

فشردگی ستون فقرات

قرار دادن هالتر بر روی شانه در حین انجام تمرین اسکات، باعث ایجاد فشردگی کوچکی در ستون فقرات شما خواهد شد. اما خوشبختانه، ستون فقرات شما قادر است فشار زیادی را تحمل کند، بنابراین تا زمانی که فنیک بدنی صحیحی داشته باشید، احتمال بروز آسیب به حداقل می‌رسد.

تمرین اسکات در طولانی مدت نیز باعث خطری برای ستون فقرات شما نمی‌شود. یک تحقیق اخیر که در یک مجله بین‌المللی پزشکی ورزشی منتشر شده است، بررسی‌هایی را درباره رکورد تمرین اسکات بر روی ستون فقرات انجام داده است. نه تنها هیچ گزارشی از آسیب وجود ندارد، بلکه بالاترین تراکم استخوانی ثبت شده تاکنون را نشان می‌دهد!

فواید بدنسازی برای کودکان و نوجوانان
به طور مداوم پدران و مادران سوال می‌پرسند که آیا بدنسازی و تقویت عضلات برای کودکان و نوجوانان مفید است یا خیر؟ به این سوال به صورت علمی پاسخ مثبت است.

این مقاله از دست ندید!  راهکارهای کاهش میل به شیرینی‌ها

بدنسازی برای کودکان و نوجوانان دارای فواید زیر است:

  1. افزایش قدرت عضلات و استخوان‌ها
  2. افزایش اعتماد به نفس و سلامت روانی در کودکان و نوجوانان
  3. متخصصان پزشکی ورزشی بدنسازی و تقویت عضلات را برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال توصیه می‌کنند و هیچ ممنوعیتی برای انتخاب این رشته ورزشی در این گروه سنی وجود ندارد.

داشتن صبر و حوصله

همواره به کودکان و نوجوانان یادآوری کنید که رشد و تقویت عضلات نیازمند یک برنامه ورزشی درازمدت است و یک مسیر زمان‌بر است. آنها نباید به خاطر دستیابی سریع به نتایج، اصول و قوانین را نادیده بگیرند. با افزایش شدت تمرین، احتمال بروز آسیب‌ها و صدمات ورزشی افزایش می‌یابد و ممکن است به مشکلاتی برای آنها منجر شود.

ضرورت انجام تمرین تحت نظر مربی

حتماً کودکان و نوجوانان باید تحت نظر یک مربی آگاه و با تجربه ورزشی فعالیت کنند. مربی آگاه با توجه به شرایط و اصول علمی، برنامه‌ی ورزشی مناسبی را تنظیم می‌کند که کودکان و نوجوانان را به دستیابی به هدف خود نزدیک می‌کند و احتمال بروز آسیب و صدمات ورزشی را به حداقل ممکن می‌رساند.

رعایت اصول تمرین

برای اطمینان از عدم بروز آسیب و صدمات ورزشی، بایستی حرکات ورزشی بر اساس یک برنامه اصولی و علمی انجام شوند. توصیه می‌شود که کودکان و نوجوانان از وزنه‌های سبک با تکرار بالا استفاده کنند.

آیا ورزش‌های دیگری هستند که بتوانند قد کودکان و نوجوانان را افزایش دهند؟

بله، ورزش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به افزایش قد کودکان و نوجوانان کمک کنند. این ورزش‌ها شامل ممارست های زیر می‌شوند:

  1. ورزش‌های کششی: مانند یوگا و پیلاتس که با کشش و استحکام عضلات، انعطاف‌پذیری بدن را افزایش می‌دهند و می‌توانند به بهبود قد کمک کنند.
  2. ورزش‌های پیشرفته: مانند شنا، بسکتبال، والیبال و بدمینتون که در طولی سال به طور منظم انجام شوند، می‌توانند به تقویت عضلات و استخوان‌ها و در نتیجه افزایش قد کودکان و نوجوانان کمک کنند.
  3. ورزش‌های کارتیو: مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و شناوری که به بهبود سیستم قلبی عروقی و بهبود عملکرد جسمانی کمک می‌کنند. این ورزش‌ها همچنین می‌توانند به تقویت استخوان‌ها و بهبود قد کمک کنند.
این مقاله از دست ندید!  موثرترین راه‌های درمان خانگی لک ها با استفاده از ماسک صورت

مهم است بدانید که ورزش‌های فوق تنها عاملی هستند که می‌توانند در افزایش قد تأثیرگذار باشند. عوامل دیگری مانند تغذیه سالم، خواب کافی و سبک زندگی فعال نیز نقش مهمی در رشد قد صحیح دارند. همچنین، قبل از شروع هر برنامه ورزشی، بهتر است با پزشک یا متخصص ورزشی مشورت کنید تا برنامه‌ای مناسب برای شرایط شخصی شما تنظیم شود.

کلام آخر

در حال حاضر هیچ مطالعه و شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد بدنسازی باعث متوقف شدن رشد قد کودکان و نوجوانان می‌شود یا قد آنها را افزایش می‌دهد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *