0

۷ روش درمانی خانگی برای کبد چرب غیر الکلی

Fatty Liver

بیماری کبد چرب غیر الکلی ناشی از انباشت چربی در بافت کبد بروز می‌کند. هرچند هنوز هیچ درمان دارویی خاصی برای این بیماری موجود نیست، اما تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی به عنوان یکی از روش‌های مؤثر برای کنترل و مدیریت آن معتبر است.

بیماری کبد چرب شامل دو نوع الکلی و غیر الکلی است و بیماری کبد چرب غیر الکلی هیچ ارتباطی با مصرف الکل ندارد. علت دقیق تجمع چربی در کبد هنوز توسط پژوهشگران قطعیت ندارد، اما در افراد مبتلا به این بیماری، علائم زیر رایج‌تر هستند: چاقی، دیابت نوع ۲، سطح بالای کلسترول و فشار خون بالا.

روش‌های طبیعی درمان بیماری کبد چرب

در صورت داشتن بیماری کبد چرب، به خاطر داشته باشید که همه رژیم‌ها و مصرف همه مکمل‌ها ممکن است برای کبد شما مناسب نباشد. بنابراین، قبل از امتحان هر درمان جایگزین، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه، به برخی از روش‌های درمان خانگی برای کبد چرب اشاره می‌شود:

۱. کاهش وزن اضافی

بر اساس مطالعات انجام شده توسط انجمن بیماری‌های کبدی آمریکا (AASLD) در سال ۲۰۱۷، کاهش وزن به عنوان اقدام مهم‌ترین در بهبود و کاهش علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی شناخته شده است. طبق این مطالعات، افرادی که دچار چاقی و بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند، باید بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبد کاهش یابد. همچنین، کاهش بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند سایر علائمی مانند التهاب و فیبروز در بیماری کبد چرب غیر الکلی را بهبود بخشد.

این مقاله از دست ندید!  تاثیر بوتاکس ابرو بعد از چند روز دیده می‌شود؟

۲. پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای

تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش چربی کبد بدون نیاز به کاهش وزن، کمک کند و همچنین از بروز دیابت نوع ۲، کلسترول بالا و فشار خون بالا جلوگیری نماید.

در این رژیم غذایی، تمرکز بر روی مصرف انواع غذاهای گیاهی و چربی‌های سالم قرار دارد. مصرف میوه‌ها و سبزیجات، چربی‌های سالم، غلات کامل، ماهی و گوشت بدون چربی در این رژیم غذایی نقش اساسی دارند.”

۳. مصرف قهوه

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۶، قهوه دارای مزایای محافظتی زیادی برای کبد است. به طور خاص، این مشروب قدرت تحریک آنزیم‌های کبدی را دارد که این امر باعث مبارزه با التهاب می‌شود. مصرف منظم قهوه در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی، میزان آسیب کلی کبد را کاهش می‌دهد.”

۴. فعالیت و تحرک بدنی

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، کبد چرب غیر الکلی اغلب در افرادی که زندگی کم‌تحرکی دارند، بیشتر رخ می‌دهد. به علاوه، عدم تحرک برای بروز بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی نیز تأثیرگذار است.

برای پیشگیری از این خطرات، توصیه می‌شود که حدود ۳۰ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته ورزش کنید یا به پیاده‌روی بروید.

۵. کاهش مصرف قند

توصیه می‌شود از مصرف محصولاتی مانند کیک، کلوچه، دونات، شیرینی، آب نبات، بستنی، غلات قندی و نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا پرهیز کنید. قندهای رژیمی مانند فروکتوز و ساکارز با بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط هستند و می‌توانند به تجمع چربی در کبد کمک کنند.

۶. حفظ کلسترول در محدوده نرمال

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۲، کبد چرب غیر الکلی می‌تواند مدیریت کلسترول برای بدن را دشوارتر کند و خطر بروز بیماری قلبی را افزایش دهد.

این مقاله از دست ندید!  اکسیژن تراپی برای میگرن و سردرد را چگونه انجام دهیم؟

برای کمک به مدیریت کلسترول و درمان کبد چرب غیر الکلی، توصیه می‌شود مصرف انواع خاصی از چربی‌ها را محدود کنید. نوعی از چربی‌هایی که باید محدود شوند عبارتند از: چربی‌های اشباع‌شده (موجود در گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب) و چربی‌های ترانس (موجود در غذاهای سرخ‌شده).

۷. مصرف مکمل امگا ۳

با محدود کردن مصرف چربی‌های مضر، می‌توانید انواع دیگری از چربی‌ها را در جیره غذایی خود در نظر بگیرید. اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌های غیراشباع چندگانه‌ای هستند که در ماهی‌های چرب، برخی مغزها و دانه‌ها یافت می‌شوند. این نوع چربی‌ها فوایدی برای سلامت قلب دارند و مصرف آنها برای افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی نیز توصیه می‌شود؛ زیرا می‌تواند به کاهش چربی کبد و بهبود سطح کلسترول کمک کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *