0

قطره باکتی ماید چیست؟ چه کاربردها و عوارضی دارد؟

قطره چشمی

باکتی ماید در درمان التهابات ملتحمه و سایر عفونت‌های سطحی چشمی، که ناشی از میکروارگانیسم‌های حساس هستند، مفید هستند. همچنین، سولفاستامید از رشد بیشتر باکتری‌های گرم مثبت و تعدادی از باکتری‌های گرم منفی، از جمله برخی از انواع باکتری‌های سودومونا، جلوگیری می‌کند. آیا شما درباره قطره چشمی باکتی ماید اطلاعاتی دارید؟

قطره چشمی باکتی ماید برای همه افراد مناسب نیست و فقط در شرایط خاصی استفاده می‌شود. برای مثال، افرادی که حساسیت به سولفاستامید دارند، نباید از این قطره استفاده کنند. همچنین، برخی از افراد دیگر نیز ممکن است به دلیل شرایطی مانند بیماری‌های خاص یا مصرف داروهای خاص، نتوانند از این قطره استفاده کنند. لذا بهتر است قبل از استفاده از قطره چشمی باکتی ماید، با پزشک خود مشورت کنید

ترکیب دارویی باکتی ماید به این شکل است که هر ۱۰۰ میلی لیتر از محلول استریل چشمی باکتیماید، شامل ۱۰ یا ۲۰ گرم سولفاستامید سدیم به عنوان ماده موثره و بنزالکونیوم کلراید به عنوان نگه دارنده می‌باشد.

آیا این دارو برای چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

درمان عفونت‌های سطحی چشمی با باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های حساس به سولفاستامید سدیم، از جمله التهابات ملتحمه و کراتیت، از کاربردهای اصلی قطره چشمی باکتی ماید است. این دارو برای درمان عفونت‌های باکتریایی چشم نوزادان و کودکان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در برخی موارد ممکن است پزشکان از این دارو برای پیشگیری از عفونت چشمی در بیمارانی که قرار است زیر عمل جراحی چشمی قرار گیرند، استفاده کنند. با این حال، همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید و به دستورات و نحوه مصرف دارویی که به شما داده شده است، عمل کنید.

فارماکولوژی باکتی ماید به این صورت است که این دارو طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی را از بین می‌برد و همچنین از تشکیل پیوند‌های پپتیدی و در نتیجه سنتز پروتئین جلوگیری می‌کند.

مکانیسم اثر باکتی ماید به این صورت است که این دارو جذب اسید پارا آمینوبنزوئیک (PABA) را که برای سنتز اسید فولیک و رشد باکتری ضروری است، مهار می‌کند و به عنوان یک داروی باکتریواستاتیک عمل می‌کند.
در مورد فارماکوکینتیک باکتی ماید، بعد از مصرف قطره چشمی باکتی ماید، شروع اثر آن سریع است و مدت اثر دارو ۱ تا ۴ ساعت ادامه دارد. نیمه عمر این دارو نیز ناشناخته است.

این مقاله از دست ندید!  خش خش گوش را جدی بگیرید

آیا باکتری ماید برای استفاده در دوران بارداری مناسب است؟

در مورد اثرات قطره چشمی باکتی ماید در دوران بارداری، اطلاعات کافی در دست نیست و به عنوان یک احتیاط، خوراکی باکتری ماید در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. در صورتی که در دوران بارداری نیاز به درمان عفونت چشمی با باکتری‌های حساس به سولفاستامید سدیم وجود دارد، پزشک معالج باید فواید و مزایای مصرف قطره چشمی باکتی ماید را با مادر باردار مورد بررسی قرار دهد و در صورت لزوم، داروی جایگزینی را تجویز کند. در هر صورت، همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید و به دستورات و نحوه مصرف دارویی که به شما داده شده است، عمل کنید.

نکات با اهمیت در رابطه با باکتی ماید عبارتند از:

  • به طور معمول، قطره چشمی باکتی ماید با غلظت ۱۰٪ از این دارو استفاده می‌شود. در صورت استفاده از غلظت ۲۰٪ این دارو، ممکن است سوزش چشم ایجاد شود.
  • مصرف باکتی ماید در برخی افراد ممنوع است. افرادی که به داروهای سولفونامید حساسیت مفرط دارند، نوزادان کمتر از ۲ ماه و افرادی که دچار بیماری‌های آبله مرغان، عفونت‌های قارچی و ویروسی چشم هستند، نباید از این دارو استفاده کنند.

موارد احتیاط حین مصرف باکتی ماید عبارتند از:

  • در مورد کودکان باید با احتیاط مصرف شود.
  • در افرادی که دچار خشکی شدید چشم هستند، باید مواظبت خاصی داشته باشند.

تداخلات دارویی مرتبط با باکتی ماید عبارتند از:

  • ممکن است در صورت مصرف همزمان با داروهایی مانند جنتامایسین چشمی، تتراکائین یا سایر داروهای بی حس کننده موضعی، اثر سولفاستامید کاهش یابد یا مهار شود.
  • باکتی ماید با نیترات نقره ناسازگار است.

عوارض جانبی باکتی ماید عبارتند از:

هر دارو ممکن است در کنار ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، عوارض ناخواسته نیز ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی‌شود، اگر هر کدام از عوارض زیر ایجاد شد، باید با پزشک خود مشورت شود:

  • چشم: تاری دید، سوزش گذرای چشم، قرمزی، کراتیت اپی‌تلیال
  • سایر عوارض: واکنش‌های حساسیتی، سردرد، سندرم استیون-جانسون (رخداد نادر)، حساسیت به نور.
این مقاله از دست ندید!  تغییر رنگ زبان: رنگ‌های نگران‌کننده و بی‌خطر

توجهات پزشکی و بیمار در مورد مصرف باکتی ماید عبارتند از:

  • در صورت بروز علائم حساسیت شدید مانند قرمزی، خارش و کهیر، باید مصرف دارو قطع شود.
  • برای جلوگیری از آلودگی، هنگام مصرف قطره چشمی، باید مراقب بود که نوک قطره چکان با چشم یا جای دیگر تماس پیدا نکند.
  • توصیه می شود که علیرغم احساس بهبودی، دارو را مطابق دستور پزشک بکار برده و در صورت فراموش کردن یک دوز، بلافاصله پس از بخاطر آوردن، دارو را مصرف کنید، مگر این که زمان مصرف دوز بعدی رسیده باشد.
  • در صورت عدم بهبودی طی ۷ تا ۸ روز بعد از مصرف دارو، تشدید علائم، درد، خارش و تورم موضعی در چشم‌ها، باید به پزشک اطلاع داده شود.
  • تا زمان بهبود کامل عفونت چشم و تایید پزشک، باید از استفاده از لنزهای تماسی خودداری کنید.

آیا مصرف باکتی ماید برای کودکان امن است؟

بله، باکتی ماید درمانی امن برای کودکان است، با این حال مصرف آن در کودکان نیازمند نکاتی است که باید رعایت شود. قبل از شروع مصرف باکتی ماید در کودکان، بهتر است با پزشک معالج مشورت کنید.

همچنین، در صورت بروز علائم حساسیتی مثل قرمزی، خارش، تورم و سایر علائم غیرمعمول، باید مصرف دارو قطع شود و به پزشک مراجعه شود.

به علاوه، برای جلوگیری از آلودگی، هنگام مصرف قطره چشمی باید مراقب باشید که نوک قطره چکان با چشم یا جای دیگر تماس پیدا نکند.

به طور کلی، با رعایت نکات ایمنی و راهنمایی‌های پزشک، مصرف باکتی ماید برای کودکان مطمئن و ایمن است.

شرایط نگهداری باکتی ماید عبارتند از:

  • دارو را در ظروف در بسته و در دمای ۸ تا ۱۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.
  • در صورت کدر شدن رنگ محلول، از مصرف آن خودداری کنید.

عوارض قطره باکتی ماید برای نوزاد

قطره باکتری ماید یک داروی ضد عفونی کننده است که به طور گسترده ای برای نوزادان استفاده می شود. این قطره معمولاً برای درمان عفونت های چشمی نوزادان استفاده می شود. با این حال، همانند سایر داروها، قطره باکتری ماید هم می تواند عوارض جانبی داشته باشد. برخی از این عوارض شامل تحریک و سوزش در چشم، قرمزی و تورم چشم، خارش و حساسیت پوستی می باشد. در موارد نادر، ممکن است علائم حساسیت شدیدی مانند تنگی نفس، تورم صورت و لبها، و علائم آلرژیک رخ دهد. در صورتی که نوزادتان هر یک از این علائم را تجربه می کند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا به شما راهنمایی کند. همچنین، قبل از استفاده از قطره باکتری ماید برای نوزادتان، بهتر است با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید و از مقدار و روش استفاده صحیح آن مطلع شوید.

این مقاله از دست ندید!  راه‌حل‌های سریع برای درمان خارش پس از کاشت موها

قطره باکتی ماید 10

باکتی ماید در درمان التهابات ملتحمه و عفونت‌های سطحی چشمی که ناشی از میکروارگانیسم‌های حساس به آن هستند، کاربرد دارد. همچنین، سولفاستامید که در ترکیب باکتی ماید وجود دارد، از رشد بیشتر باکتری‌های گرم مثبت و برخی از باکتری‌های گرم منفی مانند برخی از انواع باکتری سودومونا جلوگیری می‌کند.

باکتی ماید یک قطره چشمی است که درمورد آن باید چه می‌دانید؟

ترکیب دارویی باکتی ماید شامل 10 یا 20 گرم سولفاستامید سدیم به عنوان ماده موثره و بنزالکونیوم کلراید به عنوان نگه دارنده است که در هر 100 میلی لیتر محلول استریل چشمی باکتیماید حاوی می‌باشد.

باکتی ماید، یک قطره استریل چشمی است که در درمان عفونت‌های سطحی چشم ناشی از میکروارگانیسم‌های حساس، کونژکتیویت انکلوزیون و زخم‌های قرنیه استفاده می‌شود. همچنین، این دارو در موارد تراخم نیز مصرف می‌شود.

علاوه بر این، باکتی ماید به منظور پیشگیری یا پروفیلاکسی در برابر عفونت‌های چشمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باکتی ماید ۲۰

باکتی ماید ۲۰ یک آنتی بیوتیک موضعی است که به صورت قطره چشم فروخته می شود. این دارو حاوی ۲۰ درصد سولفاسیتامید سدیم است که برای درمان عفونت های باکتریایی چشم استفاده می شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *