0

علائم کمبود بیوتین

علائم کمبود بیوتین

بیوتین چیست؟

با توجه به گسترده بودن خانواده ویتامین ب، هر یک از ویتامین های موجود در گروه خانوادگی ب، می‌ توانند به صورت مکمل مورد استفاده قرار بگیرند. نقش ویژه ویتامین گروه ب در سلامت بدن، غیر قابل انکار می‌ باشد، با این حال اطلاع از تاثیرات مهم ویتامین و همچنین خواص و معایب آن برای همگان ضروری می‌ باشد.

بیوتین با داشتن ویژگی محلول در آب، تنها می‌ تواند از طریق مصرف خوراکی ها جذب بدن شود، لذا امکان ذخیره سازی این ویتامین توسط اندام های مختلف بدن، امری ناممکن می‌ باشد. مصرف خوراکی هایی که دارای بیوتین می‌ باشند، برای برخورداری از سلامت کامل جسمانی، امری مهم است.

بیوتین، نام اختصاری ویتامین ب7 می‌ باشد، به عبارتی استفاده از عنوان بیوتین برای این نوع ویتامین، اهمیت آن را نشان می دهد. در علم پزشکی نوین، از ویتامین ب7 به عنوان ویتامین پوست و مو یاد می‌ شود. این نوع ویتامین بیشتر در سلامت پوست و مو تاثیرگذار می‌ باشد. لذا وجود مشکل در پوست، مو و حتی ناخن افراد، در درجه اول به کمبود بیوتین دلالت دارد. پزشکان با بررسی لازمه و انجام آزمایش های خونی، می توانند از میزان ویتامین موردنظر در داخل خون، اطلاع حاصل کنند و در صورت نیاز، مصرف مکمل های بیوتین را برای فرد مذکور، تجویز نمایند.

خاصیت درمانی بیوتین

ویتامین بیوتین می‌ تواند خواص بسیار متعددی را داشته باشد به گونه ای که کاهش مقدار مجاز آن در داخل خون، علائم بسیار روشنی را اعمال می‌ کند که به راحتی قابل تشخیص می‌ باشد. در ادامه به بخشی از علائم کاهش ویتامین بیوتین اشاره خواهد شد.

پوست:
بیوتین در درجه اول منجر به لطافت پوست و آبرسانی آن می‌ شود. پوست خشک و پوسته پوسته نتیجه کاهش مقدار مجاز ویتامین بیوتین می‌ باشد. خارش پوستی ناشی از خشکی پوست نیز از علائم کمبود ویتامین مذکور می‌ باشد. این خارش می‌ تواند در قسمت خاصی از بدن از جمله دست و پا، بیشترین میزان را داشته باشد. ترک خوردگی گوشه لب نیز نتیجه خشکی بیش از حد پوست می‌ باشد.

مو:
خشکی و ریزش مو در درجات مختلف، ناشی از کمبود بیوتین در بدن می‌ باشد. برخی از رژیم های نادرست غذایی برای کاهش وزن و همچنین استفاده از مشروبات الکلی، می‌ تواند بیوتین موجود در خون را کاهش داده و در نتیجه عمده علائم مذکور را به نمایش بگذارد. ریزش شدید مو در بین بانوان رواج زیادی دارد. کم‌خونی نیز می‌ تواند عامل دوم کمبود بیوتین و ریزش مو باشد. لذا برخی از پزشکان برای درمان کم‌خونی، در کنار تجویز نوروبیون تزریقی و قرص آهن، ویتامین بیوتین را به صورت قرص و آمپولی تجویز می نمایند. با این روش، برخورداری از گروه ویتامین ب، به راحتی انجام می گیرد.

این مقاله از دست ندید!  چطور معده درد را خوب کنیم

ناخن:
ناخن های سفت و محکم با رنگی شفاف، یک ناخن سالم تلقی می‌ شوند. لذا کاهش ویتامین بیوتین در بدن، می‌ تواند خشکی ناخن را نیز در پی داشته باشد. پوسته پوسته شدن گوشه های کناری ناخن به همراه سطحی ناصاف و پرزدار به دنبال کمبود بیوتین صورت می گیرد. برای رفع این مشکل نیز می‌ تواند مکمل بیوتین را مصرف کرد.

علائم کمبود بیوتین

علائم کمبود بیوتین

خواص آمپول بیوتین برای مو

آمپول بیوتین، یکی از روش‌ های دریافت مکمل بیوتین می‌ باشد. این آمپول دارای دوز مناسبی از بیوتین بوده که همواره به صورت عضلانی تزریق می گردد. استفاده از این آمپول و برای دریافت و جذب سریع تر مکمل ویتامینی، امری معقول می‌ باشد. لذا تزریق آن می‌ تواند به همراه آمپول بپانتن و یا به صورت تنهایی انجام بگیرد.

از خواص بی نظیر بیوتین تزریقی، افزایش انرژی بالا و جذب سریع آن توسط سلول های پوست و مو می‌ باشد. برای ریزش موی شدید، پزشکان معالج ترجیحا نوع تزریقی این محصول را تجویز می کنند تا اثرپذیری زودهنگامی را داشته باشد. تزریق آن به صورت هفته ای یکبار به مدت شش هفته مجاز می‌ باشد. در صورت اتمام زمان تزریق، دور دوم تزریق به صورت دوماه یکبار یا شش ماه یکبار می‌ باشد.

روغن بیوتین چیست؟

دوشاخه شدن مو، در اثر خشکی بیش از حد فولیکول مو انجام می گیرد. با این حال با مصرف مکمل های بیوتینی و یا خوراکی های دارای بیوتین، می‌ توان سلامت ساقه مو را نیز حفظ کرد. امروزه در تولید بیشتر شامپو و ماسک های مو از بیوتین به عنوان یک نرم کننده و ترمیم کننده استفاده می کنند. حتی روغن بیوتین نیز با ترکیب با انواع املاح مغذی دیگر، می‌ تواند برای شادابی مو مورد استفاده قرار بگیرد. اعمال این نوع روغن روی ساقه مو به صورت دو بار در هفته قبل از حمام، طراوات و شادابی ویژه ای به ساقه مو می بخشد. حتی ضخیم سازی تارهای مو نیز با این روش، امکان پذیر می گردد.

این مقاله از دست ندید!  چطور گردن درد را خوب کنیم

در سال های اخیر با انجام مزوتراپی برای کاهش ریزش مو و افزایش سرعت در رویش تارهای مو، استفاده از بیوتین رواج یافته است. روغن بیوتین خالص از طریق مزوتراپی به کف سر تزریق می‌ شود و تغذیه سلول های ریشه مو را منجر می گردد. در این روش، همواره ریزش مو در مدت زمان کمتری قطع شده و تاثیر بسیار خوبی را در رشد مو اعمال می‌ کند. هزینه بالای مزوتراپی، محدودیت استفاده را ممکن می سازد. اما با تهیه روغن اورجینال بیوتین که توسط برندهای مختلف دارای پروانه بهداشت تولید شده اند، می‌ توان از خشکی و خرد شدن ساقه مو جلوگیری نمود.

علائم کمبود بیوتین

علائم کمبود بیوتین

بیوتین در دوران بارداری
بیوتین و سیستم ایمنی، دو جزء جدایی ناپذیری می‌ باشند که تأثیرپذیری بالایی از یکدیگر دارند. سیستم ایمنی می‌ تواند با توجه به میزان مناسبی از بیوتین در بدن، قدرت مبازره با عوامل آسیب زای درونی را داشته باشد. لذا کاهش وزن نادرست و موارد مختلف دیگر که منجر به کاهش بیوتین بدن می‌ شوند، سلامت سیستم ایمنی را نیز تهدید می کنند. این مورد در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. بیوتین جزو ویتامین هایی می‌ باشد که در دوران بارداری، نیاز اولیه سلامت مادر است. جذب بالای بیوتین و مقدار زیاد آن برای سلامت سیستم ایمنی مادر و جنین از ضروریات می‌ باشد. با این حال مکمل های دریافتی برای مادر تجویز می گردد که یکی از مهمترین مکمل های مذکور، مکمل ویتامین بیوتین می‌ باشد.

دیابت و بیوتین

بسیاری از بیماری های شایع در حال حاضر، ناشی از عادات بد غذایی می‌ باشد که صدمه جبران ناپذیری به اندام های داخلی نظیر کبد، طحال، کلیه و… می زند. دیابت نوع دو نیز همواره به سبب آسیب لوزالمعده و تغییر در تعداد انسولین تولید شده به وجود می آید. با این حال محققان دریافته اند که افراد دارای دیابت نوع دو، همواره از کاهش ویتامین بیوتین رنج می برند. مصرف داروهای مختلف برای کاهش میزان قند دیابتی و یا کاهش مقدار انسولین مجاز در بدن، عامل کمبود بیوتین می‌ باشد. افزایش علائم کاهش بیوتین در افراد دیابتی، می‌ تواند یک دلیل مهم برای مصرف مکمل های مذکور باشد. با این حال افراد دیابتی تحت نظر پزشک، می توانند مکمل های قرصی و یا تزریقی از ویتامین بیوتین را دریافت نمایند.

مقدار مصرف بیوتین

قرص بیوتین برای کودکان و بزرگسالان، می‌ تواند مکمل ساده ای برای دریافت این ویتامین مهم باشد. اما دوز قرص های ارائه شده از این ویتامین، به صورت درجه‌ بندی اعمال شده اند. دوز موردنیاز برای مصرف کودکان، می‌ تواند در روز حدود ده الی بیست میلی گرم باشد. لذا برای تهیه این مکمل جهت مصرف کودکان، حتما از دوز قرص موردنظر، اطمینان حاصل نمایید.

این مقاله از دست ندید!  پتشی: علل، علائم و روش‌های درمان/ هنگامی که باید به پزشک مراجعه کنیم

دوز مجاز برای مصرف روزانه بزرگسالان، بیشتر از دوز مصرفی برای کودکان است. به طور معمول، دوز تجویز شده توسط دکتر از سی تا صد میلی گرم می‌ باشد.

در نظر داشته باشید که مصرف خودسرانه مکمل قرصی، می‌ تواند تاثیر بالعکس را به دنبال داشته باشد. تجویز این مکمل توسط دکتر بعد از معاینه و بررسی نتایج آزمایشات خون ارائه شده، می‌ تواند اطمینان لازم را برای اثربخشی مکمل قرصی به وجود بیاورد.

علائم کمبود بیوتین

علائم کمبود بیوتین

عوارض مصرف بیوتین
طبق قاعده ای که در علم پزشکی نوین وجود دارد، تمامی داروهای قرصی و تزریقی دارای عوارض مختلفی می‌ باشند که می‌ توانند همپوشانی لازم را برای فواید آن دارو ارائه نمایند. مکمل بیوتین نیز به سبب مهم بودن برای سیستم ایمنی بدن، مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرد. با این حال مشاهده عوارض مختلف این مکمل، امری غیر قابل انکار می‌ باشد.

قرص بیوتین که بیشترین میزان مصرف را دارا است، می‌ تواند عوارض بیشتری را داشته باشد. مصرف خودسرانه قرص موردنظر توسط آقایان برای عدم ریزش موی ژنتیکی، امری رایج می‌ باشد، بالطبع نتایج بالعکس آن نیز مورد مشاهده قرار می گیرد. عوارض قرص بیوتین برای مردان زمانی رخ می دهد که مصرف مکمل طی مدت زمان طولانی تری انجام بگیرد. خارش پوستی و مشکلات گوارشی متعدد از قبیل اسهال و استفراغ، جزو عوارض رایج این مکمل می‌ باشد.

احساس تنگی نفس برای افرادی که از بیماری آسم رنج می برند، به عنوان عوارض مصرف بیوتین ذکر شده است. با توجه به حساسیت زا بودن بیوتین، افراد بهتر است بعد از یکبار مصرف قرص آن و یا تزریق عضلانی، به علائم یادشده توجه کرده و در صورت مشاهده آن ها، با پزشک مربوطه در میان بگذارند. برخی افراد به سبب طولانی بودن تاثیرات درمانی بیوتین، دوز بالایی از آن را به مدت طولانی تری مصرف می کنند. این موضوع می‌ تواند بروز علائم حساسیت را برای افراد با احتمال بالایی ممکن گرداند.

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *