0

در سال 1403 سویه جدید ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا

ویروس کرونا از زمان بروز خود تاکنون، با جهش‌های مختلف همراه بوده و علائم متنوعی نشان داده است. جهش‌های این ویروس شامل کرونا دلتا، امیکرون و سویه‌های اریس و پیرولا بوده است که در برخی مواقع شدت آن‌ها افزایش می‌یافت، اما پس از مدتی موفق به کنترل شیوع آن‌ها شده است. در حال حاضر، اخبار نشان می‌دهد که سویه جدیدی از ویروس کرونا با نام J.N.1 در حال گسترش در جهان است.

سویه جدید ویروس کرونا به چه صورتی است؟

علائم کووید جدید با گذر زمان و تطابق با واکسن‌ها تغییر کرده و امروزه در اکثر افراد به شکل متفاوتی ظاهر می‌شود. ویروس SARS-CoV-2 که عامل بیماری کووید است، در طول زمان تغییراتی در انتشار و شدت علائم خود به وجود آورده است.

به گفته متخصصان عفونی، سویه جدید ویروس کرونا با نام J.N.1، نوع دیگری از ویروس BA.۲.۸۶ (پیرولا) و سویه امیکرون (Omicron) است. آن‌ها باور دارند که این سویه جدید کرونا، اگرچه سریعاً گسترش و شیوع می‌یابد، اما نگرانی زیادی ایجاد نمی‌کند؛ زیرا علائم آن به طور کلی خفیف بوده و شباهت زیادی به بیماری سرماخوردگی دارد. بر اساس اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، آخرین دوز واکسن کووید که تزریق شده است، می‌تواند بدن را در برابر سویه جدید ویروس کرونا حفاظت کند.

علائم سویه جدید ویروس کرونا به چه صورتی است؟

بعضی از افرادی که با سویه جدید کرونا آشنا می‌شوند، علائمی شبیه آلرژی فصلی یا سرماخوردگی را تجربه می‌کنند. علائم رایج کرونا جدید شامل گلودرد، سرفه، گرفتگی بینی و آبریزش است. برخی افراد همراه با این علائم، سردرد شدید، تب و لرز نیز دارند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سویه J.N.1 از نوع ویروس BA.۲.۸۶ (پیرولا) مشتق شده است؛ بنابراین باید انتظار داشته باشید که علائمی مشابه نشانه‌های سرماخوردگی خفیف ظاهر شوند. به طور کلی، می‌توان گفت که سویه جدید کرونا در سال 1403 با وجود شدت گسترش بیشتر، علائم نگران‌کننده‌ای ندارد.

متخصصان بر اساس تحقیقات خود، شایع‌ترین علائم سویه جدید ویروس کرونا در ایران عبارتند از:

  • تب
  • بی‌حالی
  • سرفه‌های خشک
  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • گلودرد
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • اسهال
  • اسپاسم معده
  • خستگی مفرط
  • استفراغ
  • بی‌اشتهایی
این مقاله از دست ندید!  چرا تهران لب بهترین آزمایشگاه بارداری تهران است؟

در صورتی که این علائم پس از هفت روز شدیدتر شوند و علایم دیگری نظیر تنگی نفس، تب بالای ۳۸ درجه، کبودی لب و صورت، درد در قفسه سینه و گیجی رخ دهد، حتماً به پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. لازم به ذکر است که علائم سویه J.N.1 کرونا در کودکان به صورت بسیار خفیفتری ظاهر می‌شود و در اکثر موارد با استفاده از روش‌های درمانی خانگی بهبود می‌یابند. با این حال، اگر شدت علائم در کودکان شما افزایش یابد، بهتر است از یک پزشک متخصص کودکان کمک بگیرید.

جدی‌ترین سویه جدید کرونا در سال 1403 چقدر خطرناک است؟

سویه جدید کرونا با نام J.N.1 ابتدا در ایالات متحده آمریکا شناسایی شد و سپس به ۴۱ کشور دیگر از جمله هند، چین، فرانسه، ایسلند، پرتغال، اسپانیا، هلند، کانادا، سنگاپور، انگلیس، سوئد، ژاپن و غیره گسترش یافت. سازمان CDC گزارش داد که این سویه جدید کووید، چهار ماه پس از ظهور اولیه در آمریکا، توانست تعداد موارد ابتلا به کرونا را از ۳.۵ درصد به ۲۱ درصد افزایش دهد.

جالب است بدانید که تا پایان سال 2023، در آمریکا، میزان موارد ابتلا به این جدیدترین سویه کرونا به بیش از ۸۵ درصد رسید. در حال حاضر، این سویه جدید ویروس کرونا هم در ایران مشاهده شده است و همانطور که پیشتر گفته شد، سرعت انتقال آن بسیار بالاست. بنابراین، نباید علائم خفیف سویه J.N.1 کرونا را نادیده گرفت.

روش‌های پیشگیری از سویه جدید کرونا به سادگی قابل انجام هستند

انتقال سویه J.N.1 کرونا با شیوه‌های مشابهی به سایر سویه‌های کووید-۱۹ انجام می‌شود و به راحتی از طریق سرفه، عطسه و هوای بازدم منتقل می‌شود. با افزایش شیوع کرونای جدید در فصل زمستان، تخصصی‌ها نگران شدت عفونت‌های تنفسی شدند و به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به عنوان اولویت مهمی درنظر گرفتند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)

بهترین روش برای جلوگیری از سویه جدید کرونا که قابلیت انتشار و گسترش بالایی دارد، استفاده از ماسک و حفظ فاصله با دیگران است. به طور واضح، با استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، رعایت فاصله با دیگران، شستشوی مکرر دست‌ها، پوشیدن ماسک هنگام سرفه و عطسه، می‌توانید از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در امان باشید.

این مقاله از دست ندید!  با بهترین مکمل های ضد سرطان آشنا شوید

روش‌های تشخیص و درمانی که برای سایر سویه‌های کووید-۱۹ استفاده می‌شود، برای درمان سویه جدید ویروس کرونا (سویه J.N.1) نیز تاثیربخش است، به این ترتیب مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) معتقد است. در واقع، این سویه جدید کرونا عفونت بیشتری ایجاد نمی‌کند و شواهد حاکی از آن است که علائم آن به طور کلی خفیفتر هستند.

درباره تأثیر واکسن‌ها بر جدیدترین سویه کرونا چه می‌دانیم؟

تحقیقات اخیر درباره سویه جی‌ان‌وان کووید نشان می‌دهد که واکسن‌های موجود برای کووید-۱۹، آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کنند که بدن را در برابر سویه جدید J.N.1 حفاظت می‌کنند. با تزریق واکسن جدیدترین نوع واکسن کرونا که برای جلوگیری از ابتلا به سویه جدید طراحی شده است، می‌توانید خود را در برابر این سویه جدید ویروس کرونا محافظت کنید.

تزریق واکسن کرونا برای افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، از جمله مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی و افراد بالای ۶۰ سال، بر اساس دستورالعمل‌های ملی واکسیناسیون کرونا ضروری است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توضیح داده است که سویه J.N.1 ویروس کرونا یکی از سویه‌هایی است که قدرت انتشار و گسترش بسیار بالایی دارد. این امر باعث ایجاد نگرانی در افراد بوده است، از جمله نگرانی از اثرات نامطلوبی که ممکن است ناشی از آن بوجود آید،

مانند موج ویرانگر و افزایش تعداد مرگ و میر در گروه‌های پرخطر. اما پس از بررسی‌های انجام شده درباره سویه جدید کرونا (سویه جی‌ان‌وان)، تخصصی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سویه J.N.1 با وجود جهش‌های ژنتیکی بیشتری که در مقایسه با سویه پیشین (کرونا پیرولا) دارد، به دلیل واکسیناسیون و تقویت سیستم ایمنی بدن پس از عفونت‌های قبلی، قادر به ایجاد عوارض مرگ‌بار نیست.

بعد از ابتلا به سویه جدید کرونا (کووید J.N.1)، برخی افراد ممکن است در ابتدای بیماری احساس بهبود کنند و در روزهای اول پس از آزمایش مثبت کووید-۱۹، علائم بیماری در آن‌ها کاهش یابد. اما بعداً، ممکن است دوباره علائم جدیدی ظاهر شود. در این حالت، افراد مبتلا به سویه J.N.1 کرونا ممکن است بپرسند آیا این وضعیت طبیعی است؟

این مقاله از دست ندید!  بهترین سن برای ارتودنسی دندان چه سنی است؟

آیا علائم کرونا می‌توانند به این شکل ظاهر شوند و دوباره بروز کنند؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که علائم کووید J.N.1 ممکن است در طول دوره نقاهت بیشتر یا کمتر شوند. برخی افراد گزارش کرده‌اند که پس از احساس بهبودی، در یک شب بدون هشدار، علائم بیماریشان به شدت برگشت می‌کند. با این حال، باید بدانید که این مراحل، جزئی از روند طبیعی بیماری هستند و بیشتر افراد، پس از حدود ۲ هفته از شروع علائم، بهبودی کامل را تجربه می‌کنند.

در صورتی که علائمی مشابه سرماخوردگی را تجربه می‌کنید و احتمال دارد که مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا (J.N.1) باشید، باید به دکتر عفونی یا مراکز درمانی مراجعه کنید. این سویه کووید-۱۹ به صورت خفیف علائمی را نشان می‌دهد، اما سرعت انتشار و گسترش آن بالاست.

سوالات متداول

1- چه کسانی در معرض سویه جدید ویروس کرونا قرار میگیرند؟

کسانی که در معرض سویه جدید ویروس کرونا (J.N.1) قرار می‌گیرند، عبارتند از: افراد مسن، نوزادان، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. توصیه‌های مراقبتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در قبال این سویه تغییر نکرده است.

2- آیا سویه جدید ویروس کرونا علائم خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی است؟

از نظر خطرناکی، علائم سویه جدید ویروس کرونا (J.N.1) کمتر خطرناک به نظر می‌رسند ولی با تفاوت‌هایی در مقایسه با سویه‌های قبلی. شواهد نشان می‌دهد که علائم آن متفاوت هستند، اما شدت آن‌ها کمتر است. همچنین، در افرادی که دوزهای بوستر واکسن را دریافت کرده‌اند، خطرناک‌تر به نظر نمی‌رسد.

3- آیا از علائم ویروس سویه جدید از دست دادن حس بویایی و چشایی است؟

کاهش حس بویایی و در برخی موارد کاهش حس چشایی، از علائم سویه جدید ویروس کرونا (J.N.1) محسوب می‌شوند. این سویه شباهت‌هایی با سویه امیکرون دارد، به عبارتی دیگر، این علائم مشابه نوع پیرولا از سویه امیکرون هستند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *