0

دانستنی هایی که دوستداران قهوه باید بدانند

Coffee

قهوه یکی از مشهورترین نوشیدنی‌های گرم در جهان است و امروزه به یک صنعت بسیار پر درآمد تبدیل شده است.

قهوه از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شده گیاه قهوه به‌دست می‌آید. این نوشیدنی کمی اسیدی است و به دلیل حاوی کافئین به مقدار قابل توجه، به عنوان یک محرک عمل می‌کند.

مسئول آموزش عمومی در انستیتو تغذیه توضیح می‌دهد: در مرحله بعد از رسیدن میوه گیاه قهوه، دانه‌های آن برداشت و فرآوری می‌شوند. در این فرآیند، دانه‌های قهوه خشک شده به درجات مختلف برشته می‌شوند و با توجه به عطر و طعم موردنظر، درجه‌بندی‌های مختلفی برای برشته کردن دانه‌ها وجود دارد.

تأثیر مستقیم میزان و درجه برشته کاری بر روی طعم قهوه

رنگ قهوه همچنین تحت تأثیر درجه برشته شدن قرار می‌گیرد.

قهوه‌های تیره و تیره‌تر دارای کمترین مقدار فیبر غذایی هستند و طعم شیرین‌تری دارند، اما قهوه‌های با برشته کاری ملایم، طعم قوی‌تری از روغن‌ها و اسیدهای معطر به دست می‌آورند. با این حال، درجه برشته کاری تأثیری بر مقدار کافئین موجود در دانه‌های قهوه ندارد.

کافئین به عنوان عمده‌ترین ماده موجود در قهوه، توسط کاویانی به عنوان یک محرک توصیف شده است. مصرف مقدار مناسب قهوه در مدت زمان کوتاه می‌تواند خواب آلودگی را برطرف کند و در صبحانه و محل کار بسیاری از افراد جایگاه ویژه‌ای دارد.

کارشناس تغذیه همچنین به دیگر مواد موجود در قهوه اشاره کرده است که شامل آنتی اکسیدان‌هایی مانند توکوفرول و تئوفیلین، مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیوم و فسفر، و مواد ضدالتهاب می‌شوند.

وی افزوده است که قهوه به‌دو شکل ساده و تلخ یا ترکیبی با شیر و سایر مواد مصرف می‌شود. قهوه تلخ، قهوه‌ای است که بدون افزودن شکر، شیر و سایر افزودنی‌ها سرو می‌شود. اما نوشیدنی ترکیبی یک نوع قهوه است که پس از تهیه، شیر و گاهی شکر به آن اضافه می‌شود.

این مقاله از دست ندید!  ماسک برای رشد سریع مو

مسئول آموزش عمومی در انستیتو تغذیه، فواید مصرف متعادل قهوه را بررسی کرده است.

مصرف متعادل قهوه بدون افزودن شکر می‌تواند در کاهش خطر دیابت نوع دو و کنترل سطح قند خون کمک کند.

قهوه به دلیل حاوی مواد معدنی مانند منیزیوم و پتاسیم، می‌تواند به کاهش خطر بروز فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

مصرف متعادل قهوه در مدت کوتاه می‌تواند سطح هوشیاری را افزایش داده، فعالیت قلب، سیستم عصبی و عضلات را تقویت کند. اما توصیه نمی‌شود که به طور طولانی مدت قهوه مصرف کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد اثرات مشابه استرس طولانی مدت شود.

بر اساس تحقیقات علمی، مصرف متوسط و متعادل قهوه دارای خواص ضد اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی و حفاظت از سلول‌های عصبی است و می‌تواند بهبود نشانگرهای استرس اکسیداتیو و التهاب در افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، داشته باشد. این تأثیرات به واسطه کاهش فشار خون، کاهش شاخص توده بدن، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش خطر بیماری قلبی عروقی ایجاد می‌شود. همچنین، قهوه می‌تواند باعث افزایش پاسخ آنتی اکسیدانی در سلول‌ها شده و به بهبود سلامت قلب و عروق در بدن انسان کمک کند.

قهوه و ترکیبات فعال موجود در آن همچنین نقشی در تنظیم متابولیسم چربی دارند. با این حال، برای بررسی تأثیر سایر ترکیبات قهوه به جز کافئین مانند تریگونلین و کاهوئول و تأثیر آنها بر فرآیند سوخت و ساز چربی، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

بهتر است از مصرف بیش از حد قهوه خودداری کنید، زیرا کافئین موجب وابستگی می‌شود.

بانوان باردار برای جلوگیری از سقط جنین و زایمان زودرس، باید از نوشیدن قهوه پرهیز کنند.

این مقاله از دست ندید!  فواید استفاده از آب نمک برای دندان‌ها

بانوان شیرده نیز برای جلوگیری از عوارض کافئین در نوزادان مانند استفراغ، اضطراب و بی‌خوابی، باید از مصرف قهوه خودداری کنند.

بهتر است از مصرف بی‌رویه قهوه که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، پرهیز کنید.

برای جلوگیری از افزایش کلسترول و پوکی استخوان، از مصرف بیش از حد قهوه خودداری کنید.

اگر به مصرف زیاد قهوه عادت کرده‌اید، به تدریج میزان مصرف آن را کاهش دهید.

افرادی که دارای شرایط خاص مانند دیابت یا اختلال خواب هستند، در صورت عادت به مصرف زیاد قهوه، باید تعداد فنجان‌های مصرف روزانه را محدود کنند، به عنوان مثال تا یک یا دو فنجان در روز.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *