0

تأثیرات منفی تخم کتان: ۱۰ عوارض جانبی که باید آگاه باشید

Linseed

محبوبیت روزافزون تخم کتان به عنوان یک منبع گیاهی اسیدهای چرب امگا۳ در سال‌های اخیر قابل مشاهده است. تخم کتان به طور قابل توجهی حاوی فیبر نیز می‌باشد، که این ویژگی آن را به یک انتخاب مناسب برای رژیم‌های کاهش وزن تبدیل کرده است. وجود فراوانی مواد شیمیایی گیاهی و لیگنان‌ها، به ویژه برای زنان، بهره‌وری و مفید بوده و به همین دلیل مضرات تخم کتان به دلیل فواید فراوان آن معمولاً نادیده گرفته می‌شود. آگاهی از اثرات تخم کتان به شما کمک می‌کند تا میزان مناسبی از آن را در رژیم غذایی خود متعارف سازید و واکنش‌های منفی را بهتر کنترل نمایید.

برخی از اثرات منفی تخم کتان آمده است:

۱. تحریک روده و احتمال اسهال: وجود مقدار زیادی فیبر در تخم کتان، خاصیت ملینی را به آن می‌بخشد. مصرف بیش از حد تخم کتان ممکن است باعث ناراحتی شکمی و افزایش تعداد دفعات حرکات روده شود. این موضوع ممکن است به اسهال منجر شود. در صورت عدم درمان، ممکن است مشکلات سلامتی جدی مانند کولیت زخمی و سندروم تحریک‌پذیری روده را به همراه داشته باشد. افراد مبتلا به سندروم تحریک‌پذیری روده، کولیت زخمی، بیماری کرون و دیورتیکولیت، بهتر است از مصرف تخم کتان خودداری کنند.

در ادامه، دو اثر منفی دیگر تخم کتان آورده شده است:

۲. تأخیر در انعقاد خون: مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد تخم کتان ممکن است باعث اختلال در فرآیند انعقاد خون شود. انعقاد خون با اتلاف زمان رخ می‌دهد و این وضعیت به عنوان وضعیت تحریکی شناخته می‌شود، مانند وجود خون در استفراغ یا مدفوع.

این مقاله از دست ندید!  نقرس چیست؟ راه های قطعی درمان آن

۳. انسداد روده: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف تخم کتان به میزان زیاد یا با مصرف مایع کم می‌تواند باعث انسداد روده یا مری شود. به افرادی که در حال حاضر با این مشکلات روبرو هستند، توصیه می‌شود از مصرف تخم کتان خودداری کنند. همچنین، افراد مبتلا به اسکلرودرمی نیز باید از مصرف غذاهای با سطح بالای امگا۳ خودداری کنند، زیرا ممکن است باعث تشدید یبوست شده و وضعیت را تشدید کند.

در ادامه، سه اثر دیگر منفی تخم کتان آمده است:

۴. تشدید وضعیت التهابی: اسیدهای چرب امگا۳ موجود در تخم کتان، به کاهش التهاب مزمن شرین‌ها و پیشگیری از تصلب شرایین کمک می‌کنند. اما بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکا، تخم کتان تأثیر چندانی در کاهش التهاب ندارد و در برخی موارد ممکن است وضعیت التهابی را بدتر کند.

۵. افزایش خطر تباهی لکه زرد: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد تخم کتان می‌تواند خطر تباهی لکه زرد را افزایش دهد. این امر به دلیل مصرف بیش از حد اسید آلفالینولئیک در تخم کتان است.

۶. افزایش خطر ابتلا به سرطان: مطالعات نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد تخم کتان ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان را افزایش دهد.

در ادامه، دو اثر دیگر منفی تخم کتان آورده شده است:

۷. خطر واکنش‌های حساسیتی: مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که مصرف تخم کتان ممکن است در برخی افراد واکنش‌های حساسیتی ایجاد کند. این واکنش‌ها، از جمله تنگی نفس شدید، فشار خون ناگهانی و آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید)، می‌توانند خطرناک باشند. همچنین، حساسیت‌های معمولی مانند تهوع، استفراغ و درد شکمی نیز ممکن است رخ دهد.

این مقاله از دست ندید!  علت درد در هنگام نفس عمیق کشیدن

۸. تأثیر بر زنان باردار: تخم کتان با تأثیر آسیب‌زا به هورمون‌های زنانه شناخته شده است. این دانه‌ها عملکرد هورمون استروژن را تقلید می‌کنند. زنانی که به طور منظم از تخم کتان استفاده می‌کنند، ممکن است تغییراتی در دوره قاعدگی خود مشاهده کنند. مطالعات نشان می‌دهند که احتمال بروز مشکلات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، فیبروئید رحم، آندومتریوز، سرطان رحم و سرطان تخمدان که همگی می‌توانند منجر به نازایی شوند، در زنانی که تخم کتان مصرف می‌کنند، بیشتر است.

۹. خطر بارداری نامطمئن: تحقیقات اثبات کرده‌اند که تغییر هورمونی که توسط این مکمل‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است باعث عدم قاعدگی شود و مادر و جنین را در معرض خطرات غیرمنتظره قرار دهد.

۱۰. سایر ضررهای تخم کتان:

مصرف تخم کتان، اثرات منفی دیگری را نیز دارد. به موارد زیر توجه کنید:

  • تأثیر بر سطح قند خون: مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از تخم کتان می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. بنابراین، افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف این مکمل‌های امگا ۳ خودداری کنند.
  • تأثیر بر خونریزی: تخم کتان قدرت کاهش انعقاد خون را دارد و می‌تواند خطر خونریزی شدید را افزایش دهد. افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند یا دچار اختلالات خونریزی هستند، باید از مصرف تخم کتان خودداری کنند.
  • ارتباط با اختلال دوقطبی: براساس مطالعات، مصرف بیش از حد تخم کتان ممکن است منجر به ایجاد اختلال دوقطبی شود.

تخم کتان در کل بد نیست و مادر طبیعت این دانه‌ها را با فواید زیادی برخوردار ساخته است. اما ما به‌صورت نادرست از آن استفاده می‌کنیم و خودمان را در معرض عوارض ناخواسته قرار می‌دهیم. بنابراین، با احتیاط و با رعایت دستورالعمل‌های تجویز شده، از آن استفاده کنید. حقیقت این است که زیادی هرچیزی خوب نیست، و این برای مورد مورد تخم کتان هم صادق است. بهتر است به پزشک مراجعه کرده و توصیه‌های او را رعایت کنید. به سلامتی خودتان اهمیت بدهید!

این مقاله از دست ندید!  "Sefalexin چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف داروی سفالکسین"

آیا تاکنون عوارض تخم کتان را تجربه کرده‌اید؟ یا آیا شخصی را که تحت تأثیر منفی آن قرار گرفته باشد، مشاهده کرده‌اید؟

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *