0

بهترین راه تشخیص اندام چاقی گلابی و سیبی شکل

اندام گلابی یا سیبی شکل

چاقی گلابی و سیبی شکل؛ کدام یک بهتر است؟

چاقی گلابی و سیبی شکل، دو فرم متفاوت از تجمع چربی در بدن هستند و محل تجمع چربی در این دو دسته از افراد با یکدیگر تفاوت دارد.

چربی در سراسر بدن پخش می‌شود و گاهی اوقات متوجه قسمت‌هایی از تجمع چربی در نواحی خاصی از بدن هستیم که فرم متفاوتی را به آن بدن می‌دهد.

به طور کلی، بیشترین چربی در ناحیه شکم و ران وجود دارد و هر دو قسمت می‌توانند فرم متفاوتی را به بدن بدهند. چربی انباشته شده در اطراف سینه و شکم، بدن را به صورت سیبی شکل در می‌آورد، در حالی که چربی تجمع یافته در اطراف شکم و در قسمت‌های زیرین آن مانند روی ران و باسن باعث می‌شود که بدن حالت گلابی شکل داشته باشد و در نهایت، در این حالت بدن به دو صورت چاقی گلابی و سیبی شکل ایجاد می‌شود. به دلیل اینکه هر دو نوع چاقی، عوارض خطرناکی را به دنبال دارند، باید به دنبال راهکارهای لاغری از جمله اسلیو معده باشید.

چگونه چاقی گلابی و سیبی شکل را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص چاقی گلابی و سیبی شکل، باید بررسی کنید که چربی در کدام ناحیه از بدن بیشتر تجمع پیدا کرده است.

برای تشخیص این دو نوع چاقی، باید نسبت دور کمر به باسن را اندازه‌گیری کرده و با یکدیگر مقایسه کنید. این اندازه‌گیری تعیین می‌کند که بدن شما در کدام یک از این دو دسته قرار دارد.

اگر اندازه دور کمر بیشتر از باسن باشد، بدنی به فرم سیبی شکل دارید و بالعکس، اگر دور باسن شما بزرگتر از سایز دور کمر باشد، اندامی گلابی شکل دارید.

در اندام‌های سیبی شکل، چربی در قسمت میانی بدن تجمع پیدا کرده که با چاقی مرکزی مرتبط است.

آیا روش‌هایی برای کاهش چاقی سیبی و گلابی شکل وجود دارد؟

بله، روش‌هایی برای کاهش چاقی سیبی شکل وجود دارد. این روش‌ها شامل تغییر در رژیم غذایی، ورزش و تمرینات مرتبط با کاهش چربی شکمی، کاهش استرس و خواب کافی هستند.

  • تغییر در رژیم غذایی: مصرف غذاهای سالم و کم کالری، مصرف میوه‌ها و سبزیجات، کاهش مصرف غذاهای پرچرب و پرشیرین، مصرف غذاهای پرپروتئین مانند گوشت سفید، ماهی و حبوبات و همچنین مصرف غذاهای پرالیاف مثل نان‌های چند‌غلته و ماهیچه‌ساز، می‌تواند به کاهش چربی سیبی شکل کمک کند.
  • ورزش و تمرینات مرتبط با کاهش چربی شکمی: ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا، بدنسازی و تمرینات مرتبط با کاهش چربی شکمی مانند پیلاتس و یوگا می‌توانند به کاهش چربی در ناحیه شکم کمک کنند.
  • کاهش استرس: استرس می‌تواند عاملی برای افزایش چربی سیبی شکل باشد. برای کاهش استرس می‌توانید از روش‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا، تمرین تنفسی و آرامش بخشی استفاده کنید.
  • خواب کافی: خواب کافی و به موقع نیز می‌تواند به کاهش چربی سیبی شکل کمک کند.

با این حال، برای کاهش چربی سیبی شکل بهتر است با متخصص تغذیه و یا پزشک مشورت کنید و برنامه مناسبی برای کاهش وزن خود تهیه کنید.

چرا بیشتر خانم‌ها اندامی گلابی شکل دارند؟

در واقع خانم‌ها هر دو نوع اندام چاقی گلابی و سیبی شکل را دارند، اما به طور کلی عوامل زیادی در محل تجمع چربی در بدن تاثیرگذار هستند، که هورمون‌ها یکی از این عوامل تاثیرگذارند.

این مقاله از دست ندید!  دلایل ایجاد و راه های درمان لک های پوستی

ساده‌ترین مثالی که می‌توان برای تفاوت این دو مسئله در نظر گرفت، تفاوت هورمونی بین خانم‌ها و آقایان است. در واقع تفاوت هورمونی بین این دو جنسیت باعث اندام گلابی شکل در خانم‌ها و اندام سیبی شکل در آقایان می‌شود.

علاوه بر این، سطح بالای تستوسترون در مردان باعث می‌شود که چربی کمتری را در بدن خود ذخیره کنند. به دلیل عدم وجود استروژن در بدن آقایان، باسن پهنی ندارند. این مورد باعث ایجاد اندامی سیبی شکل در آقایان می‌شود.

در حالی که وجود استروژن در خانم‌ها باعث می‌شود که باسن پهن‌تری داشته باشند، که این ویژگی طی بارداری و زایمان بسیار مهم است. همچنین چنین هورمونی به بدن کمک می‌کند که چربی در ناحیه باسن ذخیره شود. در نهایت به این صورت است که چاقی گلابی و سیبی شکل در خانم‌ها و آقایان ایجاد می‌شود.

لازم به ذکر است که خانم‌ها همیشه اندام گلابی شکل ندارند، در زمان یائسگی بدن خانم‌ها دچار کمبود استروژن می‌شود و چربی بیشتری در ناحیه شکم ذخیره می‌کنند و در نهایت به اندامی سیبی شکل تغییر خواهد کرد.

چاقی گلابی و سیبی شکل و تاثیرات آن بر سلامتی بدن

فرم بدن گلابی شکل به دلیل عدم تجمع چربی در ناحیه شکم و تجمع چربی در باسن، برای سلامت بدن بهتر است و فرم بهتری نیز دارد.

به طور کلی، نسبت نرمال کمر به باسن در خانم‌ها باید کمتر از 0.86 و در آقایان باید کمتر از 0.96 باشد. هر چه اندازه کمر نسبت به باسن کمتر باشد، برای سلامتی بهتر است.

افرادی که در قسمت میانی بدنشان چربی دارند، بیشتر در معرض خطر بیماری‌هایی مانند سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان هستند.

تجمع چربی در ناحیه شکم ممکن است ناشی از یک سبک زندگی ناسالم از جمله مصرف الکل و عدم فعالیت بدنی باشد.

آیا چاقی گلابی شکل بهتر از سیبی شکل است؟

هر دو نوع چاقی گلابی و سیبی شکل به دنبال تجمع چربی در بدن شکل می‌گیرند؛ اما به طور کلی برای خانم‌ها چاقی گلابی شکل بهتر است؛ زیرا این فرم از بدن نشان دهنده آن است که تمام نیازهای غذایی قبل و در طی بارداری را تامین می‌کند.

با این حال، بدن بعد از زایمان و در طول یائسگی تغییر می‌کند؛ بنابراین بهتر است چربی بیش از حد انباشته شده در اطراف باسن را کنترل کنید؛ زیرا چربی اضافی در ناحیه باسن در خانم‌ها در یائسگی منجر به تجمع چربی در ناحیه شکم خواهد شد.

در نتیجه، این توضیحات به این معنی نیست که چاقی گلابی شکل بدون مشکل است و هیچ خطری برای سلامت بدن ندارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که اندازه دور کمر طبیعی دارند، همچنان در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از سایر عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، دیابت، کلسترول خون بالا و فشار خون بالا هستند.

این مقاله از دست ندید!  چالش 30 روز بدون قند: سفری به سوی سلامتی

با این وجود، افرادی که چاقی این نوع را دارند، می‌توانند با کاهش وزن و تغییر فرم بدن خود به روش جراحی لاغری مانند بای پس معده، احتمال ابتلا به بیماری‌ها را به حداقل برسانند.

اما، افرادی که فشار خون بالا دارند و سیگار را در سنین پایین شروع می‌کنند، همچنان در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. توزیع چربی در ناحیه شکم و باسن با افزایش سن تغییر می‌کند.

تبدیل اندام سیبی به گلابی شکل

اگر چه بسیاری از افراد باور دارند که نوع بدنی را نمی‌توان تغییر داد، اما راه‌حل‌هایی وجود دارد که با تغییر تمرینات و رژیم غذایی، می‌توان ظاهر بدن را تغییر داد.

در ادامه، چند نکته برای تبدیل اندام سیبی به گلابی شکل برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید:

افراد با اندام سیبی شکل، متابولیسم کندتری دارند و این حالت، تغییر اندام را دشوار می‌کند. با افزودن مواد معدنی و مواد غذایی سرشار از ویتامین به رژیم غذایی خود، می‌توانید میزان کربوهیدرات خود را کاهش دهید.

علاوه بر این، مصرف ماست، گوشت بدون چربی، ماهی و سبزیجات خام سبز رنگ، به سوزاندن چربی‌های میانی بدن کمک می‌کند. مصرف آبمیوه‌های ترش و بدون قند نیز برای افرادی که اندام سیبی شکل دارند، مفید است.

مصرف پروتئین را افزایش دهید

با عضله سازی، می‌توانید ماهیچه‌های خود را تقویت کنید. مصرف پروتئین بیشتر و کاهش میزان چربی، از موارد مورد نیاز برای تغییر شکل و ساختار بدن است.

سطح بالای پروتئین به سوزاندن چربی شکم کمک می‌کند و همچنین منجر به عضله سازی خواهد شد. برای تامین پروتئین کافی، می‌توانید از مکمل‌های پروتئینی و شیک‌های روزانه استفاده کنید.

آیا مصرف بیش از حد پروتئین برای بدن مضر است؟

مصرف بیش از حد پروتئین برای بدن ممکن است مضر باشد. چرا که هر ماده‌ای که بیش از حد مصرف شود، ممکن است به سلامتی بدن آسیب برساند. در مورد پروتئین، مصرف بیش از حد ممکن است به شدت کلیه‌ها را تحت فشار قرار دهد و مشکلاتی مانند سنگ کلیه، آسیب ناشی از تحریک تولید اسید اوریک و آسیب به بافت کبدی را ایجاد کند.

به عنوان راهنمایی کلی، نیاز روزانه بدن به پروتئین برای افراد بالغ در حدود ۰.۸ تا ۱ گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن است. افرادی که فعالیت بدنی شدیدی دارند، ممکن است بیشتر از این میزان پروتئین نیاز داشته باشند. با این حال، مصرف بیش از حد پروتئین بدون نظارت و کنترل ممکن است به بدن آسیب برساند. بنابراین، بهتر است با مشاوره پزشک یا متخصص تغذیه، میزان مصرف پروتئین را تنظیم کنید.

کاهش استرس خود را تجربه کنید

استرس یکی از عوامل اصلی افزایش وزن، به خصوص در ناحیه شکم است. علاوه بر این، افزایش وزن می‌تواند فشار خون را نیز افزایش دهد.

برای تغییر شکل بدن، شما باید استرس خود را کنترل کنید تا سطح کورتیزول در بدن کاهش یابد. مطالعات نشان داده‌اند که سطح بالای کورتیزول با استرس و تجمع چربی در ناحیه شکم مرتبط است.

این مقاله از دست ندید!  10 میوه قدرتمند برای چربی سوزی و رسیدن به تناسب اندام

باید تمرین هدفمند داشته باشید

اگر می‌خواهید شکل بدن خود را تغییر دهید، بدون تمرین ورزشی نخواهید موفق شد. شما باید تمرینات هدفمندی را برای کاهش چربی در نواحی شکم و باسن انجام دهید. بهتر است تمرینات خود را از متخصصین این زمینه دریافت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

پیشنهاد تمریناتی برای کاهش استرس :

  1. تنفس عمیق: تنفس عمیق و آرام باعث کاهش سطح کورتیزول و افزایش سطح اکسیژن در بدن می‌شود. برای این کار می‌توانید روی یک صندلی بنشینید و با نفس کشیدن از بین دو لبه دستتان، نفس خود را به صورت عمیق و آرام بکشید و سپس با آرامی تنفس را بازگردانید.
  2. یوگا: تمرینات یوگا می‌توانند به شما کمک کنند تا استرس خود را کاهش دهید و روحیه‌ی خود را بهبود بخشید. تمریناتی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، ورزش‌های آسان یوگا و آسانسورهای روانی می‌توانند به شما کمک کنند.
  3. تمرینات ورزشی: ورزش‌هایی مانند دویدن، شنا، فوتبال و بسکتبال باعث ترشح هورمون‌های خوش‌خیم و کاهش سطح کورتیزول در بدن می‌شوند. بنابراین، انجام تمرینات ورزشی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.
  4. تکنیک تمرینی عضلات گردن: این تکنیک شامل تنفس عمیق، تنش وایام کردن عضلات گردن و تنفس بازگشتی می‌شود. با انجام این تکنیک، می‌توانید استرس خود را کاهش دهید و بهبود خواب خود را تسهیل کنید.
  5. مدیتیشن: مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز و آرامش خود را افزایش دهید و استرس خود را کاهش دهید. می‌توانید با نشستن در یک محیط آرام و ساکت، تمرین مدیتیشن را شروع کنید.

رژیم غذایی برای اندام گلابی شکل

اگر اندام گلابی شکل به دلیل استروژن است، ممکن است محدود کردن مصرف غذاهای سرشار از استروژن به کاهش وزن کمک کند. برای این منظور، توصیه می‌شود از محصولات لبنی پرچرب، الکل، چربی‌های ترانس، کافئین و گوشت غیر ارگانیک خودداری کنید.

رژیم غذایی ایده‌آل برای اندام گلابی شکل شامل مواد غذایی سرشار از فیبر، پروتئین ارگانیک، لبنیات کم چرب و مصرف مقادیر کمی از چربی‌های سالم مانند روغن‌های انواع دانه‌ها، آووکادو و زیتون است.

مواد غذایی سرشار از فیبر عبارتند از:

  1. میوه‌ها: سیب، هلو، خرمالو، موز، توت فرنگی، توت سیاه، پرتغال، نارنگی، گوجه‌فرنگی و آناناس.
  2. سبزیجات: اسفناج، بادمجان، کدو، بروکلی، کلم، کرفس، هویج، سبزی‌های برگدار و سبزی‌جات دیگر.
  3. غلات: نان گندم کامل، نان جو، نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، جو دو سر، آرد جو و کنجد.

مواد غذایی سرشار از پروتئین ارگانیک عبارتند از:

  1. ماهی و دریایی‌ها: ماهی، میگو، خرچنگ، میگوی سفید، صدف و همبرگر ماهی.
  2. گوشت: گوشت گاو، گوساله، بوقلمون، بلدرچین، جوجه، مرغ و بره.
  3. سویا و محصولات سویا: توفو، پنیر سویا، شیر سویا، نخود فرنگی و کنجد.
  4. تخم‌مرغ و محصولات آن: تخم‌مرغ، نوشابه تخم‌مرغ و سالاد تخم‌مرغ.
  5. لبنیات: پنیر پیتزا، پنیر پارمزان، پنیر رومی، شیر، پنیر فتا، پنیر چدار و پنیر چدار سفید.

غذاهای ممنوعه برای کسانی که اندام سیبی شکل دارند عبارتند از:

کربوهیدرات‌های نشاسته‌دار مانند برنج، نان سفید، سیب‌زمینی، ماکارونی و غیره.

میوه‌هایی با قند بالا مانند خرمالو، انگور، موز، هلو، آلبالو، خربزه و غیره.

قهوه و نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه، انرژی‌زا و آب گازدار.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *