0

بررسی علت بروز التهاب روده در سنین مختلف

روده
بیماری های گوارشی مزمن از جمله اختلالات شایعی هستند، که در تمامی افراد و سنین مختلف خود را بروز می دهند و قطعا با تشخیص درست و همچنین درمان در زمان مناسب این بیماری درمان خواهد شد. از سری بیماری های گوارشی مزمن می توان به التهاب روده اشاره کرد، که طبق آمارهای جدید وزرات بهداشت حدود ۳۶ درصد از ایرانیان درگیر این بیماری مزمن هستند، البته شدت و میزان التهاب در هر فردی متفاوت می باشد، علت بروز التهاب روده عوامل مختلفی است، که بر اساس وضعیت سیستم گوارشی هر انسانی متفاوت می باشد‌. این بیماری رایج در هر سنی امکان دارد، بروز پیدا کند و قطعا با برخی از مواد غذایی و روش زندگی نامناسب میزان تحریک پذیری بیشتر می شود.

التهاب روده و کمردرد:

التهابات روده امروزه به طور شایع در بین آقایان و بانوان مشاهده می شود و همچنین این بیماری هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و در برخی از موارد نادر در کودکان زیر ۱۰ سال نیز بروز پیدا می کند، قبل از انجام آزمایشات و بررسی های دقیق افرادی که دچار التهاب روده بودند، از کمردرد و حتی درد شدید در قسمت پاها هنگام بروز التهاب شدیدا اظهار نارضایتی می کردند، تا این که در سال ۱۹۵۱ تحقیقات تکمیلی در این باره صورت گرفت و پزشک بزرگ فرانسوی داده های جالبی را در اختیار دنیا قرار داد. بر اساس این گزارش ها سیستم عصبی مرکزی انسان که شامل مغز و نخاع می شود، رابطه تنگاتنگی با دستگاه گوارشی انسان دارد و به همین علت هر فردی که دچار التهاب روده می شود، احساس درد در قسمت کمر نیز می کند.

این درد یکی از عوارض ناشی از التهاب روده است، که فشار ناشی از اسپاسم روده می تواند میزان درد را افزایش دهد و قطعا شدت این درد از هر فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد، بهترین راهکار جهت درمان التهاب روده و کمردرد ناشی از آن مراجعه به پزشک در زمان مناسب می باشد، تا بیماری پیشرفت زیادی نکرده و در مراحل اولیه درمان آغاز شود‌.

آیا التهاب روده باعث سرطان می شود؟

یکی از سوال های اساسی که ذهن بیماران را درگیر می کند، بروز سرطان در قسمت دستگاه گوارشی در صورت ابتلاء به التهاب روده می باشد، در پاسخ این سوال باید گفت: که التهابات روده در موارد حاد همراه با خونریزی است و فرد حتی در مدفوع خود نیز خون را مشاهده کنید، این بیماران دچار زخم های بسیار عمیقی در قسمت روده می شوند و خون مشاهده شده در مدفوع به همین علت است و در برخی از موارد این زخم ها به قدری گسترده می شوند، که عملکرد روده بزرگ و دستگاه گوارشی را مختل می کند.

این نوع از التهابات روده بزرگ بسیار خطرناک است و درمان باید هر چه سریع تر آغاز شود، در غیر این صورت میزان التهاب افزایش یافته و با از بین رفتن گلبول های سفید و همچنین تخریب مداوم بافت روده بدن دچار نقص ایمنی می شود و سرطان در ناحیه روده آشکار می شود، قطعا تمامی افراد مبتلاء به التهاب روده دچار این مشکل نمی شوند و فقط تعداد بسیار کمی که با شدت بیشتری درگیر این بیماری شده اند، دچار سرطان می شوند و در صورت بروز هرگونه التهاب و خصوصا مشاهده خون در مدفوع مراجعه به پزشک متخصص را در اولویت خود قرار دهید.

این مقاله از دست ندید!  رعایت نکات مهم پس از زالو اندازی

درمان التهابات روده در خانه:

روش های مختلفی برای درمان التهاب روده در منزل وجود دارد، که شما به کمک این روش های رایج می توانید میزان درد و حتی شدت بیماری را کاهش دهید، از سری درمان های خانگی و سنتی می توان به روش های ذیل اشاره کرد:

1. استفاده از حوله گرم:

این روش برای کسانی که دچار اسپاسم می شوند، یک راهکار بی خطر است و می تواند در کاهش درد موثر باشد.

2. دمنوش های گیاهی:

دمنوش های گیاهی اثربخشی کاملا قابل توجهی دارند و شما با میل کردن آن ها می توانید التهاب روده خود را درمان کنید. به عنوان مثال دمنوش نبات، چای، عسل و آویشن بهترین گزینه می باشد.

3.دوش آب گرم:

به طور کلی آب گرم در زمان اسپاسم ناشی از التهاب روده می تواند بسیار موثر باشد و باعث کاهش دردهای شکمی می شود.

4. دراز کشیدن به حالت سجده:

اگر به مدت ۴۰ ثانیه هر ۱۰ دقیقه یک بار به حالت سجده دراز بکشید، میزان دردهای شکمی شما بسیار کمتر می شود و علت این مسئله دفع گازها و همچنین رفع اسپاسم هنگام دردهای شکمی است.

قرص برای التهاب روده:

این بیماری به سبب این که تعداد زیادی از افراد را در سراسر دنیا درگیر کرده است، از زمان های گذشته تاکنون مورد توجه داروسازان و دانشمندان در زمنیه پزشکی بوده است و همیشه داروهای بسیار زیادی برای درمان این بیماری تولید و در اختیار بیماران قرار گرفته است و بیماران با مصرف این داروها در دوزهای مختلف می توانند شدت بیماری را کنترل کرده و حتی آن را درمان کنند. در ادامه به معرفی قرص های جدید و معروف برای التهاب روده می پردازیم:

  • سولفاسالازین:

این دارو به شکل قرص در دوزهای مختلف به بازار عرضه می شود و همچنین تاثیر بسزایی در درمان التهاب روده در سنین مختلف داشته و برخلاف نمونه های دیگر باعث ایجاد هیچ گونه التهابی در قسمت معده نمی شود و حتی جزء روش های درمانی قطعی شناخته شده و بسیاری از پزشکان برای بیماران خود این دارو را تجویز می کنند.

  • مسالیمین:

این دارو به راحتی می تواند میزان التهاب روده را تا سر حد زیادی کاهش دهد و به همین علت از بروز سرطان در ناحیه روده نیز به راحتی می تواند جلوگیری کند و جزء داروهای قوی در زمینه بیماری التهاب روده شناخته می شود.

  • آساکول:

از دیگر داروهای مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است و تاثیر بیشتر از ۷۸ درصدی در درمان این بیماری دارد و معمولا قبل از غذا برای بیماران تجویز می شود و روند بهبودی را تسریع می بخشد.

  • پنتاسا:

این محصول دارویی جزء نمونه های جدید و کاملا درمانی است، که حتی روند درمان را در سنین بالا نیز تسریع بخشیده و از ایجاد هرگونه التهاب جدید در روده بزرگ و کوچک جلوگیری کرده و از بروز خونریزی در مدفوع جلوگیری می کند و حتی باعث کاهش دردهای شکمی می شود.

علائم شایع التهاب روده:

این بیماری معمولا در افراد مختلف با علائم مختلفی شیوع پیدا می کند، ولی به طور کلی برخی از علائم بیشتر شایع هستند و اکثر بیماران با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، از سری علائم شایع التهاب روده می توان به: شکم درد، اسهال، نفخ، کاهش اشتها، کمردرد، حالت تهوع، سردرد و حتی سرگیجه اشاره کرد، البته تمامی این علائم در بیماران به یک اندازه و یک شکل بروز پیدا نمی کند و گاهی اوقات در مراحل اولیه بیماری به صورت خاموش و بدون علائم می باشد و با گذشت زمان شدت پیدا کرده و علائم بروز پیدا می کند. علائم شایع این بیماری با مصرف قرص، درمان های خانگی و اصلاح روش زندگی قابل درمان می باشد.

این مقاله از دست ندید!  هایپراسپلنیسم: علت‌ها، علائم و روش‌های درمان

آیا التهاب روده خطرناک است؟

یکی دیگر از پرسش هایی که همیشه در ذهن افراد بیمار ایجاد می شود، این سؤال است. اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم، قطعا هر بیماری در صورت عدم درمان خطرناک خواهد بود، التهاب روده در مراحل اولیه به هیچ عنوان خطرناک نیست و در دنیای امروزی درمان ۱۰۰ درصدی آن وجود دارد، در صورتی که در موارد حاد که درمان در زمان درست صورت نگرفته و حتی دوزهای دارویی دریافت نشده، قطعا بیماری خطرناک خواهد بود و میزان التهابات در قسمت روده بزرگ افزایش می یابد و حتی با گذشت زمان برخی از قسمت های اصلی بافت روده به طور کامل از بین می رود و بدن نمی تواند بافت از بین رفته را ترمیم کند و شما تعداد زیادی از باکتری های مفید روده و گلبول های سفید روده بزرگ را از دست می دهد، قطعا در این صورت بیماری خطرناک خواهد بود و شانس ابتلاء به سرطان روده بزرگ را در بدن خود بالا می برید.

شما باید درمان و مصرف قرص های مختلف را حتما فراموش نکنید و به صورت دوره ای به پزشک مراجعه کنید، قطعا در این صورت بیماری التهاب روده به هیچ عنوان خطرناک نیست و شما به راحتی می توانید به زندگی قبلی خود برگردید.

درمان سریع التهاب روده:

در برخی از افراد که از ابتدا تحت نظر پزشک بوده اند و همچنین دوزهای دارویی خود را در زمان مناسب دریافت کرده اند، درمان به صورت سریع صورت می گیرد و حتی بیماری به طور کامل از بین می رود، برای درمان سریع التهاب روده شما باید به سه نکته توجه خاصی داشته باشید:

1. اصلاح روش زندگی:

افرادی که مشغول فعالیت های ورزشی هستند، زودتر از سایر بیماران درمان می شوند، حتی یک پیاده روی ساده گامی موثر در جهت درمان بیماری التهاب روده می باشد.

2. مصرف میوه و سبزیجات:

شما برای تامین ویتامین ها و آب از دست رفته بدن به روش طبیعی می توانید میوه و سبزیجات را مصرف کنید، قطعا در این صورت درمان شما سریع تر انجام می گیرد.

3.مصرف داروها در زمان مشخص و مراجعه به پزشک:

داروها تنها راه نجات شما از این بیماری هستند و در مصرف آن ها باید به هیچ عنوان سهل انگاری نکنید و در زمان مشخص داروهای خود را میل کنید و حتما در صورت نیاز به پزشک مراجعه کرده و از وضعیت بیماری خود او را آگاه کنید، قطعا در این صورت درمان شما در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد و شما در معرض خطر کمتر قرار می گیرید.

این مقاله از دست ندید!  خواص قرص لیورگل

چه غذاهایی برای التهاب روده مفید است؟

از سری روش های درمان تکمیلی و رایج در منزل مصرف غذاهای مفید می باشد، این نوع از غذاها به سبب داشتن ویتامین ها و همچنین املاح معدنی خاص باعث درمان التهاب روده شما می شوند و همچنین برخلاف داروهایی شیمیایی کوچک ترین آسیبی به بدن وارد نمی کنند و به همین علت جزء روش های تکمیلی و بدون خطر در سیر درمان بیماری شناخته می شوند.

1.کته برنج به همراه ماست:

این غذا به راحتی می تواند میزان آب از دست رفته بدن را تامین کند و همچنین حاوی هیچ گونه ماده غذایی نفاخی نیست و به همین علت مصرف آن در افراد مبتلاء به التهاب روده بلامانع است و در کاهش دردهای شکمی موثر است.

2.سیب زمینی:

این ماده غذایی حاوی ترکیبات مختلف و همچنین ویتامین های گوناگونی است، که به راحتی می تواند میزان التهاب شما را کاهش دهد و حتی در درمان التهاب روده حرف اول را می زند.

3.گوشت سفید و قرمز:

هنگام بروز التهاب روده پروتئین های موجود در بدن به سرعت دفع می شوند و شما برای تامین پروتئین از دست رفته مجبور به خوردن گوشت سفید و قرمز هستید، همچنین این دو ماده غذایی به درمان سریع و آسان نیز کمک می کنند.

اما به طور کلی برای دریافت بهترین رژیم غذایی مراجعه به پزشک و حتی دریافت یک رژیم مناسب بهترین راهکار است، پزشک با بررسی دقیق بیماری شما مواد غذایی که برای شما مفید هستند، را به شما معرفی می کند.

علت التهاب روده:

به طور کلی طبق داده های آماری و بررسی های جدید عوامل مختلفی در بروز التهاب روده موثر هستند، ۳ عامل اصلی بروز این التهاب شایع شامل موارد زیر است:

عوامل ژنتیکی:

برخی از افراد به طور ژنتیکی مستعد ابتلاء به این بیماری هستند و به نوعی عوامل وراثتی و ژنتیکی باعث بروز این بیماری می شوند و معمولا از سنین پایین بیماری خود را بروز می دهد، اگر هر یک از اعضای خانواده شما مبتلاء به این بیماری است، قطعا شما شانس بیشتری دارید، که به این بیماری مبتلاء شوید و از همان ابتداء باید تحت نظر پزشک باشید، که از بروز التهاب روده جلوگیری کنید.

محرک های محیطی مختلف:

از هر ۵ فرد در دنیا ۱ نفر مبتلاء به IBD و یا IBS است، عوامل مختلف محیطی نظیر استرس و اضطراب از عوامل اصلی بروز این بیماری هستند و هر چه قدر میزان استرس شما بیشتر باشد، احتمال این که دچار این بیماری شوید، افزایش می یابد، خصوصا در افراد مبتلاء استرس و اضطراب می تواند دردهای شکمی را بسیار تشدید کند.

نقص در سیستم ایمنی بدن:

گاهی اوقات بدن به طور اشتباه در فعالیت های مختلف دچار نقص می شود و مواد غذایی را به درستی تشخیص نمی دهد و به همین علت آنتی بادی ترشح شده و اقدام به دفع این مواد خارجی ناشناس می کند، این فرآیند ادامه پیدا کرده و فرد به التهاب روده مبتلاء می شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *