0

برای سلامت روان چه کنیم

سلامت روان

راهکار های مناسب برای بهبود سلامت روان

زندگی در دنیای امروز همواره با مشکلات زیادی همراه است که می تواند روح و روان افراد را تحت تاثیر قرار دهد. اصلی ترین مشکلات روحی و روانی شامل استرس، بی خوابی، اضطراب، افسردگی و غیره هستند که همگی این ها باعث به وجود آمدن روان ناسالم و آشفته ای می شوند. از سوی دیگر بسیاری از افراد برای فرار از مشکلات سلامت روان، به سمت روش های درمانی مختلف و حتی استفاده از دارو های متنوع می روند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که داشتن روان سالم کاملا در گرو پرداختن به اهمیت سلامت روان و مراقبه های لازم می باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا به راهکار های مناسب جهت بهبود سلامت روان بپردازیم پس اگر به دنبال متن برای سلامت روان هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

نشانه های روان سالم

افرادی که دارای روان سالمی هستند، دارای ویژگی های مختلفی خواهند بود که با بررسی آن ها می توانید از میزان سلامت روان خود مطلع شوید. نکته ای که در شناخت این ویژگی ها وجود دارد این است که اکثر افراد با مشکلات روحی و روانی خود آشنا نیستند یا از درک ریشه یابی آن ها ناتوان هستند به همین دلیل این مشکلات را به شرایط بیرونی یا هر دلیل دیگری نسبت می دهند.

مهم ترین نشانه برای سلامت روان، ایجاد حس خرسندی است به گونه ای که با انجام هر نوع کاری، حس مثبتی به سراغ فرد می آید بدون این که ناامیدی یا نارضایتی به وجود آید. علاوه بر این، سرخوشی و داشتن انگیزه برای زندگی و همچنین توانایی خندیدن نیز از نشانه های سلامت روان می باشد. افرادی که از نظر روانی سالم هستند همواره توانایی تفریح، گشت و گذار و گذراندن اوقات فراغت خود را دارند.

از دیگر مواردی که می توان با بررسی آن ها به سلامت روان پی برد شامل این موارد می شود: توانایی مقابله و برطرف کردن استرس های بیش از حد، داشتن هدف و انگیزه برای انجام برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت، انعطاف پذیری برای یادگیری و مسلط شدن به مهارت های مختلف و سازگاری با محیط ها و شرایط جدید، ایجاد تعادل بین زمان های کار، استراحت و فعالیت های همزمان و داشتن اعتماد به نفس مناسب.

این مقاله از دست ندید!  عوارض و خواص دانه چیا

با توجه به تنش های محیطی مختلفی که امروزه به افراد وارد می شود، بروز برخی مشکلات روحی و روانی کاملا اجتناب ناپذیر است به همین دلیل موضوعات سلامت روان به یکی از اصلی ترین موضوعات در سلامت افراد تبدیل شده است زیرا هر گونه مشکلی روانی، می تواند باعث تحت تاثیر قرار دادن جسم نیز شود. اما پیش از بررسی راه های دستیابی به سلامت روان، بهتر است با برخی تعریفات کاربردی آشنا شویم.

 بهداشت روان شامل، سلامت عاطفی و رفتاری می شود. این تعریف به معنای عدم ابتلا به هرگونه بیماری روانی و مشکلات ناشی از آن می باشد. بهداشت روان هر فرد می تواند تاثیر غیر قابل انکاری بر روی زندگی و فعالیت های او داشته باشد به گونه ای که حتی باعث سلامت جسم نیز خواهد شد. علاوه بر این این ها، بهداشت روان در به وجود آمدن حس انگیزه و لذت بردن از زندگی نیز ارزشمند می باشد.

اما تفاوت بهداشت روان و سلامت روان در چیست؟ سلامت روان به معنای بهره مندی از سلامت هیجانی و روانشناختی است که در آن فرد می تواند به درستی تفکر کند و برای انجام کار های مختلف خود برنامه ریزی نماید. در واقع سلامت  به نوعی در راستای بهداشت روان خواهد بود و این دو از هم تفکیک نمی باشند.

تعریف هایی که در مورد سلامت روان مطرح کردیم، شامل تعریف های عمومی می باشد که در همه جا مورد استفاده قرار می گیرد اما تعریف سلامت روان از دیدگاه روانشناسان متفاوت تر خواهد بود. از دید روانشناسان، سلامت روانی به مجموعه عواملی گفته می شود که باعث پیشگیری از اختلالات روانشناختی مختلف در انسان خواهد شد. در تعریفی دیگر، سلامت روانی را وضعیتی در نظر می گیرند که در آن افراد می توانند به طور بالقوه برای انجام وظایف شخصی و همچنین اجتماعی خود، هدف و برنامه ریزی دارند و می توانند آن ها را به فعل درآورند. این ویژگی های روانشناختی باعث رشد کمال و شخصیت انسان می شود به گونه ای که منجر به القای حس کمک به دیگران و شکوفا شدن استعداد ها خواهد شد.

 

چگونه می‌توان سلامت روان خود را تقویت کرد؟

شاید بسیاری از افراد با این تعریف ها بارها برخورد داشته اند و آن ها را می دانند اما همواره این سوال را دارند که برای سلامت روان چه کنیم؟ در واقع انجام کار هایی که باعث سلامت روان می شود به مراتب مهم تر از درک تعاریف آن می باشد.

این مقاله از دست ندید!  راهکارهای موثر شستشوی صورت با گلاب در زیبایی صورت

سلامت روان دارای ابعاد مختلفی است اما چهار بعد اصلی سلامت روان که باعث بیشترین تاثیر بر رفتار و شخصیت افراد می شود شامل: عزت نفس، خوش بینی، توانایی ایجاد و به اشتراک گذاشتن احساسات و پذیرش خود می باشند. هر کدام از موارد می تواند در زندگی شخصی و اجتماعی افراد تاثیر بالقوه ای داشته باشد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که سلامت روان دارای ابعاد دیگری نیز هست اما از لحاظ اهمیت و تاثیر آن ها، درجه بندی های مختلفی دارند.

روش هایی وجود دارد که هر فرد با رعایت و انجام دادن آن ها می تواند روحیه و اعتماد به نفس خود را برای لذت بردن بیشتر از زندگی بالا ببرد. این نکته نیز کاملا واضح است که برای سلامت روان نیز همانند سلامت جسم به تلاش هایی نیاز است و نادیده گفتن آن ها باعث بروز مشکلات مختلفی خواهد شد.

برقراری ارتباط اجتماعی مناسب

ایجاد ارتباط دوستانه و سالم با افراد مختلف می تواند باعث ایجاد نشاط در افراد شود. طبیعت شخصیت انسان به صورت زندگی اجتماعی می باشد و هر گونه انزوا و دوری از جامعه، همواره با بروز مشکلات روانی مختلف همراه بوده است. در ارتباطات اجتماعی، برقراری ارتباط چهره به چهره تاثیر بسیار بیشتری دارد. تماس های تلفنی و یا استفاده از شبکه های در جای خود قرار دارند و نباید به طور کامل جایگزین ارتباط نزدیک و چهره به چهره با افراد شوند. از طرفی ایجاد ارتباط نزدیک، کاملا حس و حال متفاوتی با ارتباط های مجازی و دورادور خواهد داشت. برخورد مناسب با افراد همفکر و یا دوستان نزدیک، می تواند در کاهش فشار های روحی و روانی تاثیر به سزایی داشته باشد. در این مورد ایجاد یک شبکه ارتباطی با افراد مختلف که همسو با اخلاقیات و روحیات شما هستند، می تواند بهترین گزینه باشد.

علاوه بر موارد گفته شده، ایجاد تعامل با افراد مختلفی که به صورت روزانه در مکان های مختلف می بینیم نیز بسیار سودمند است به گونه ای که می توان با ایجاد ارتباط چشمی صمیمانه و یا یک لبخند، ارتباط کوتاه و مفیدی را برقرار کرد.

 

فعال ماندن و انجام فعالیت های بدنی

همان گونه که جسم برای سلامت و پویایی خود به ورزش و فعالیت نیاز دارد، ذهن و روان نیز همین طور است. ذهن و بدن دارای ارتباط ذاتی نزدیک و تنگاتنگی هستند به گونه ای که انجام فعالیت های بدنی مناسب، می تواند تاثیر مفیدی بر سلامت ذهن و روح افراد نیز داشته باشد. در این مورد حتما شنیده اید که برای رفع استرس و انواع افسردگی ها، توصیه بر انجام ورزش های مختلف شده است. علاوه بر این ها، هر فردی که به سلامت جسم خود اهمیت دهد برای آن تلاش کند، به طور ناخودآگاه باعث بهزیستی روانی خود نیز شده است. انجام فعالیت های جسمانی درست، باعث ترشح اندروفین ها می شود که افزایش روحیه و انرژی مضاعف را به دنبال دارد. ورزش می تواند در بهبود حافظه، غلبه بر مشکلات و ناراحتی های روحی نیز تاثیر بگذارد. بنابراین یکی از روش های دوری از مشکلات روحی و روانی، انجام فعالیت های جسمانی مناسب است که سلامت روان را نیز در پی خواهد داشت.

این مقاله از دست ندید!  عدم تمرکز در بزرگسالان

در اولویت قرار دادن اوقات فراغت

بدون شک، یکی از مهم ترین بخش های زندگی روزمره همه ی افراد، اوقات فراغت آن ها می باشد زیرا در آن می توان کار های مورد علاقه را انجام داد. به همین دلیل انجام درست و سپری کردن این اوقات به روش مناسب می تواند در ایجاد انگیزه و نشاط تاثیر زیادی داشته باشد. بهترین راه ها برای سپری کردن اوقات فراغت می تواند دیدن یک فیلم، قدم زدن، گوش دادن به موسیقی دلخواه، خواندن کتاب و هم صحبتی با یک دوست همفکر می باشد. علاوه بر این ها انجام بازی های مختلف و سرگرم کننده به صورت گروهی نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی در روحیه ی شما داشته باشد.

علاوه بر تمام نکات مطرح شده، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و متنوع نیز در بهبود سلامت روان و جلوگیری از احساس روزمرگی تاثیر دارد. در این مورد نمی توان از تاثیر مستقیم رژیم غذایی مناسب بر روی خلق و خوی افراد چشم پوشی کرد. از دیگر روش هایی که می توان برای داشتن روان سالم مطرح کرد، خواب کافی و منظم، ایجاد مراقبه، دوری کردن از کار ها و رفتار هایی که باعث افزایش استرس می شود و همچنین ایجاد و تعیین هدف برای ادامه زندگی می باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *