0

استفاده از گیاه خارخاسک به منظور درمان ناتوانی جنسی

Thistle plant

خارخاسک، یک گیاه علفی یک‌ساله است که دارای طبع گرم و خشک است. این گیاه ساقه‌هایی با انشعابات گسترده دارد که بر روی سطح خاک خوابیده‌اند و با تارهایی پوشیده شده‌اند که برگ‌ها و ساقه‌های جوان آن را مثل تارهای ابریشمی روکش کرده‌اند. برگ‌های آن اغلب نامتقارن و متشکل از برگچه‌های کوچک و ریز است که به تعداد ۳ تا ۶ زوج در طرفین برگ اصلی قرار دارند. گل‌های آن کوچک و زرد رنگ هستند.

این گیاه می‌تواند در مناطق صحرایی و شرایط نامساعد رشد کند و گل‌های زردرنگی را تولید کند. خارخاسک به عنوان یک گیاه یک‌ساله در مناطق با آب و هوای سرد قابل پرورش است. خانواده‌ای که خارخاسک به آن تعلق دارد، خانواده اسفندها است. از این گیاه، میوه، دانه، برگ، ریشه و گاهی تمام بخش‌های گیاه استفاده می‌شود و بیشتر، میوه‌های آن در تولیدات دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خارخاسک به عنوان یک علف هرز در بسیاری از مناطق مشاهده می‌شود.

خارخاسک، یک گیاه کوچک گلدار است که در اروپا و آسیا از زمان‌های قدیم برای درمان ناتوانی‌های جنسی و ناباروری استفاده می‌شده است.

این گیاه به نام‌های مختلفی مانند “انگور سوراخ دار” و “سر بز” نیز شناخته می‌شود. میوه‌ای که این گیاه تولید می‌کند، پوشیده از خارها است. برگ، میوه و ریشه آن به عنوان دارو برای درمان تعدادی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. نام علمی این گیاه Tribulus (Tribulus terrestris) است.

خارخاسک

یک گیاه گسترده‌توزیع است که در سراسر جهان یافت می‌شود و بیشتر در مناطق خشک و آب و هوایی که گیاهان در آنجا با محدودیت منابع زنده می‌مانند، رشد می‌کند. این گیاه از زمان‌های قدیم در پزشکی سنتی برای افزایش عملکرد ورزشی و تحریک میل جنسی استفاده می‌شده است. همچنین، معتقد است که خارخاسک می‌تواند سطح هورمون‌های خاصی مانند تستوسترون و استروژن را افزایش دهد و در مکمل‌هایی یافت می‌شود که ادعا می‌کنند قادر به افزایش سطح تستوسترون هستند.

علاوه بر این، عرق خارخاسک به عنوان یک تکمیل‌کننده درمانی، در کمک به مسائل گوناگونی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، مشکلات سنگ کلیه، اختلالات نعوظ، اختلالات عملکرد جنسی و به عنوان یک دیورتیک عمل می‌کند.

خواص عرق خارخاسک در طب سنتی به صورت زیر است:

  1.  سلامت جنسی مردان: خارخاسک به عنوان یک گیاه کوچک معجزه‌آسا به مدت طولانی برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شود و مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این موضوع صحت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از دوزهای ۱.۵ گرمی عرق خارخاسک می‌تواند بهبودی در مشکلات نعوظ در مردان ایجاد کند. علاوه بر این، این گیاه یک ماده طبیعی است که بدون عوارض جانبی وحشتناکی که برخی از داروهای شیمیایی دارند، به درمان اختلال نعوظ کمک می‌کند.
  2.  حفظ سلامت قلب: بر اساس منابع سلامت آنلاین WebMD، تحقیقات نشان داده‌اند که خارخاسک می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند. این گیاه حاوی موادی است که به حفظ سلامت شرایان کمک می‌کند که برای قلب بسیار مفید است. همچنین، خارخاسک می‌تواند جریان خون را به اندام‌های جنسی بهبود بخشد و به علاج مشکلات نعوظ کمک کند، بدون ایجاد عوارض جانبی.
  3.  کاهش فشار خون: یکی از روش‌هایی که به حفظ سلامت قلب و محافظت در برابر آنژین کمک می‌کند، کاهش فشار خون است. بر اساس یک مطالعه انجام شده و به نقل از Self Hack، افرادی که با فشار خون مشکل داشتند، با مصرف ۳ گرم خارخاسک در روز درمان شدند و پس از یک هفته، همه آنها سطح فشار خون پایین‌تری را نشان دادند.
  4.  کاهش علائم افسردگی: عرق خارخاسک دارای خاصیت درمانی برای کاهش علائم افسردگی است، اما علل آن را درمان نمی‌کند. آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده است که مصرف خارخاسک در تغذیه موش‌های آزمایشگاهی منجر به بهبود علائم افسردگی می‌شود. باید توجه داشت که این تأثیر به اندازه داروهای ضد افسردگی ممکن است قوی نباشد، اما به عنوان یک مکمل مفید می‌تواند در کنار داروهای تجویزی استفاده شود تا به بهبودی علائم کمک کند.
  5. مبارزه با دیابت: مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ توسط US NCBI نشان داده‌اند که خواص دارویی خارخاسک می‌تواند با مبارزه در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند. این به این معناست که این گیاه موادی دارد که به تسکین التهاب در اندام‌های داخلی کمک می‌کنند. این گیاه به عنوان عامل محافظتی در برابر بروز دیابت عمل می‌کند و همچنین می‌تواند به بیماران دیابتی در کنترل سطح قند خون کمک کند. مهم است به خاطر داشته باشید که این گیاه نمی‌تواند جایگزین داروهای معمولی برای دیابت باشد، اما می‌تواند بهبودی در علائم آن را ایجاد کند.
  6.  هورمون لوتئین کننده: یکی از بهترین مزایای مصرف دمنوش خارخاسک این است که این گیاه یک هورمون لوتئین کننده است. این هورمون‌ها مسئول باروری و ارتباط مستقیم با مسیرهای عصبی در مغز هستند. در زنان، افزایش این هورمون ممکن است منجر به تخمک‌گذاری ماهانه شود. در مردان، می‌تواند اثر مثبتی بر تعداد اسپرم داشته باشد.
  7. دفع سنگ‌های مجاری ادراری و تسهیل عمل تصفیه خون و عملکرد کبد.
  8. درمان مشکلات جنسی و ناباروری؛ تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است.
  9. تقویت نیروی جنسی؛ مصرف خارخاسک به‌صورت پرورش دادن نخود در آب جوشانده، تقویت نیروی جنسی را تسهیل می‌کند.
  10. کاهش فشار خون؛ خارخاسک با کاهش تحریک عصبی، افزایش فعالیت عضله قلب و کاهش هورمون‌های مازاد در جریان خون، به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  11. تقویت کبد؛ در طب سنتی چین، استفاده از خارخاسک برای تقویت عملکرد کبد، درمان پرخوری و مسمومیت غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  12. خاصیت ادرارآور و ضدعفونی‌کننده؛ خارخاسک به دلیل خواص ادرارآوری و ضدعفونی‌کنندگی، می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را کاهش دهد.
  13. درمان اختلالات ایمنی بدن مانند آلرژی‌های پوستی و اگزما، تأثیرات مفیدی از خارخاسک به دنبال دارد.
  14. خارخاسک قادر است سلول‌ها را به مرگ و توقف گسترش سلول‌های سرطانی کبد متوقف کند.
  15. از خارخاسک در کمک به مشکلات مرتبط با خارش، التهاب، سوزش و جوش زدن استفاده می‌شود.
  16. مصرف میوه و عرق خارخاسک برای درمان دیابت موثر است.
این مقاله از دست ندید!  مدت اثر قرص اورژانسی در بدن چند روز است؟

عرق خارخاسک دارای خواص مدر، تسکین‌دهنده درد مثانه، افزاینده منی، ایجاد نعوظ، شکننده سنگ کلیه و مثانه، و ملین است.
با توجه به خاصیت ادرارآوری، خارخاسک می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادرار را کاهش دهد.
درمان تورم پروستات نیز از کاربردهای خارخاسک است.
استفاده از خارخاسک برای درمان ناتوانی‌های جنسی و ناباروری در مواردی که هورمون‌های جنسی فرد نامتوازن بوده و یا تستوسترون کاهش یافته است، مناسب است. در این شرایط، ماده فعال موجود در خارخاسک می‌تواند با استفاده از آنزیم‌های طبیعی بدن، این کمبود را جبران کند.

مصرف خارخاسک می‌تواند به عنوان یک ماده موثر برای برقراری رابطه جنسی سالم و کامل در بدن فرد، عمل کند.
این عرق برای درمان ناتوانی‌های جنسی و افزایش کیفیت عملکرد جنسی بسیار مفید است و استفاده مرتب از آن می‌تواند این مشکل را درمان کند.
تسکین درد معده، تقویت سیستم دفاعی بدن، بهبود سیستم گوارشی و درمان مشکلات پروستات از جمله فواید دیگر مصرف عرق خارخاسک هستند.
این عرق همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون، کاهش سطح چربی و کلسترول، رفع تصلب شرایین و انسداد سرخرگ‌ها کمک کند.
از طریق کاهش تحریک عصبی، افزایش فعالیت عضله قلب و از بین بردن هورمون‌های اضافی در جریان خون، این گیاه می‌تواند در کنترل فشار خون موثر باشد.
ورزشکاران، به خصوص بدنسازان، معمولاً از عرق خارخاسک به همراه مکمل‌های غذایی برای تقویت توده عضلانی و افزایش قدرت استفاده می‌کنند.

موارد منع مصرف عرق خارخاسک عبارتند از:

  • بارداری و شیردهی: در دوران بارداری و شیردهی، استفاده از خارخاسک بدون توصیه و نظارت پزشک توصیه نمی‌شود.
    شیوه استفاده از خارخاسک:
  • مصرف خوراکی: میزان مجاز برای هر بار مصرف خوراکی خارخاسک، از ریشه، برگ یا میوه آن حداکثر ۲۰ گرم و از روغن آن حداکثر ۲۸ گرم است. این میزان معمولاً با استفاده از شیره انگور، شیره خرما یا عسل مصرف می‌شود.
  • دم‌نوش خارخاسک یا چای خارخاسک: حدود ۲ تا ۵ گرم از خارخاسک را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید. سپس دربی روی لیوان قرار داده و بین ده تا پانزده دقیقه صبر کنید تا دم‌نوش آماده شود. در نهایت، می‌توانید این دم‌نوش را صاف کرده و میل کنید.
  • عرق خارخاسک: علاوه بر استفاده از خارخاسک به‌عنوان دم‌نوش یا چای، می‌توانید از عرق خارخاسک نیز به‌عنوان راه درمانی برای مشکلاتی که ذکر شد، استفاده کنید. مصرف عرق خارخاسک از نظر اقتصادی کم‌هزینه‌تر است و همچنین از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی در نتیجه فرآوری در کارخانه‌ها در امان قرار می‌گیرید. همچنین، مزیت دیگر عرق خارخاسک این است که نیازی به آماده‌سازی وقت‌برای چای یا دم‌نوش ندارد و می‌توانید بدون هدردرب برای استفاده از آن استفاده کنید.
  • روغن خارخاسک: روغن خارخاسک می‌تواند برای درمان و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش و تسکین دردها استفاده شود.
این مقاله از دست ندید!  روش طبیعی زایمان و علائم آن چگونه است؟

طبع عرق خارخاسک در طب سنتی سرد و خشک است

عرق خارخاسک ممکن است در برخی موارد مضر باشد. در زنان باردار، مصرف آن ممنوع است زیرا می‌تواند منجر به سقط جنین شود. همچنین، در برخی افراد، زیاده‌روی در مصرف آن سردرد ایجاد می‌کند. در صورتی که سردرد ایجاد شد، مصلح آن می‌تواند روغن کنجد یا بادام شیرین باشد.

میزان مجاز مصرف عرق خارخاسک در روز، دو فنجان همراه با آب است و بهتر است قبل از غذا میل شود.

در صورتی که جراحی در پیش دارید، استفاده از عرق خارخاسک توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث اختلال و افت قند خون شود.

اگر بیماری کلیه یا پروستات دارید و قصد استفاده درمانی از آن را دارید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه:

خارخاسک طبع گرم و خشک دارد و از خواص آن می‌توان به دفع سنگ‌های مجاری ادراری و تسهیل عمل تصفیه خون و عملکرد کبد اشاره کرد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *