0

آیا میل زیاد به غذاهای کربوهیدراتی طبیعی شایع است؟

کربوهیدرات

ابتدا باید به گذشته برگردید و اشتیاق زیاد خودتان به مصرف غذاهای کربوهیدراتی را بررسی کنید و ببینید چه عواملی باعث ایجاد این اشتیاق شده‌اند؟

آیا فقط زمانی به مصرف غذاهای کربوهیدراتی علاقه‌مند می‌شوید که ببینید شخص دیگری در حال خوردن یک خوراکی کربوهیدراتی مورد علاقه‌تان است (مانند کیک خامه‌ای)؟ در این صورت، ممکن است به راحتی دچار وسوسه شده و آن خوراکی را بخورید.

یا آیا زمانی به مصرف غذاهای کربوهیدراتی علاقه‌مند می‌شوید که باید کاری را انجام دهید که برایتان خوشایند نیست احساس بدی دارید؟

و یا آیا زمانی که سرتان شلوغ است و از انجام کارهای زیاد خسته شده‌اید، دوست دارید یک ماده کربوهیدراتی بخورید؟ و پس از مصرف آن، احساس بهتری می‌کنید.

در این حالت، شما از کربوهیدرات برای بهبود وضعیت روحی خود استفاده می‌کنید، زیرا با افزایش سطح سروتونین خون، به وضعیت روحی بهتری می‌رسید.

زمانی که اشتیاق به مصرف کربوهیدرات ها طبیعی است، چه زمانی است؟

اشتیاق به مصرف کربوهیدرات ها در عصر، به عنوان یک نیاز فیزیولوژیک ناشی از سیستم تنظیم ۲۴ ساعته بدن، بسیار طبیعی است و نشانه ای از افسردگی نیست. این موضوع، به ویژه در فصول سرد سال که آفتاب زودتر غروب می کند، بیشتر دیده می شود.

اشتیاق به کربوهیدرات در عصر، به دلیل احساس خستگی و بدحالی به وجود می آید و صرفا نشانه ای از اختلال در سیستم تنظیم ۲۴ ساعته بدن نیست.

افرادی که شب ها دیر به خواب می روند یا به طور مداوم در شیفت کاری شبانه هستند، در طول روز به دلیل اختلال در سیستم تنظیم ۲۴ ساعته بدن، علاقه زیادی به مصرف مواد شیرین پیدا می کنند.

این مقاله از دست ندید!  کود سیاه برای گلهای آپارتمانی

زمانی که اشتیاق به مصرف کربوهیدرات غیرطبیعی است، چه زمانی است؟ اگر برای مدتی طولانی، به طور مداوم، علاقه زیادی به مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات داشته و به خاطر آن هر سختی را تحمل کرده باشید، نشان می‌دهد که اشتیاق شما غیرطبیعی است؛ به عنوان مثال، من یک خانم می‌شناسم که چندین بار در هفته، برای خرید کیک میوه‌ای از شیرینی‌پزی دلخواهش، مسافتی طولانی رانندگی می‌کرد و در صورتی که ماشین نداشت، حتی این مسافت را در تاریکی و یا هوای بد، پیاده می‌رفت.

چنین اشتیاق شدید و مداومی به کربوهیدرات، ممکن است نشانه‌ای از افسردگی باشد. در این صورت، بهتر است با یک روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید. اما اگر حالت روحی-روانی شما همچنان نامطلوب و افسرده باقی بماند و به نظر نرسد که مصرف کربوهیدرات بهبودی در وضعیت شما ایجاد کرده است، در این صورت، بهتر است یک مشاوره پزشکی نیز دریافت کنید.

چگونه می‌توان در کنار کربوهیدرات زندگی کرد و مصرف آنها را اصلاح کرد؟

اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه زیادی به مصرف کربوهیدرات و مواد شیرین دارند، می‌توانید با یادگیری روش‌های کنترل مصرف کربوهیدرات زندگی کنید. هدف ما در اینجا، ترک کامل مواد شیرین و کربوهیدرات نیست، زیرا این کار برای مدت طولانی قابل انجام نیست و ممکن است عوارضی برای شما به دنبال داشته باشد.

در رژیم‌های لاغری و حتی برای بیماران دیابتی، باید 50 تا 55 درصد انرژی دریافتی از مواد کربوهیدراتی تامین شود، اما مهم این است که مواد کربوهیدراتی مناسب باید در برنامه غذایی روزانه شما قرار گیرند.

این مقاله از دست ندید!  آشنایی پیش از ازدواج: مدت زمان آشنایی و حد و مرض ها

توجه به نکات زیر در کنترل میل و اشتیاق به مواد شیرین کمک می‌کند:

1- برای تطابق با میل خود، زمان‌های مشخصی را برای خوردن غذا در نظر بگیرید.

متخصصین تغذیه معتقدند که اشتیاق به مصرف کربوهیدرات در طول روز افزایش می‌یابد و در اواخر روز بیشتر می‌شود. بنابراین در صبحانه و ناهار، غذاهای غنی از پروتئین را مصرف کنید. در عصر نیز، با غروب خورشید و تاریک شدن هوا، حالت روحی شما نیز تحلیل می‌شود، بنابراین از یک میان‌وعده کربوهیدراتی مانند ذرت بو داده یا بیسکوییت استفاده کنید. برای شام نیز از غذاهای کربوهیدراتی مانند ماکارونی و نان استفاده کنید.

2- انتخاب غذاهای کربوهیدراتی سالم

برای تأمین کربوهیدرات، به دنبال مصرف موادی مانند شکلات و شیرینی نباشید. به عنوان مثال، می‌توانید از مواد کربوهیدراتی کم چربی مانند بیسکوییت‌های کم چرب استفاده کنید. با این کار، علاوه بر تأمین کربوهیدرات مورد نیاز، چربی کمتری هم دریافت می‌کنید.

یک نکته دیگر برای انتخاب کربوهیدرات‌های سالم، استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار مانند نان سبوس‌دار است. این غذاها علاوه بر تأمین کربوهیدرات مورد نیاز، باعث جلوگیری از ولع زیاد به مواد قندی ساده مانند شکلات هم می‌شوند.

3- هنگام خرید و مصرف کربوهیدرات، احساس گناه نکنید.

در مرحله کاهش مصرف کربوهیدرات، برخی افراد احساس گناه می‌کنند. اما مصرف مقدار کربوهیدرات در وعده‌های غذایی مانند ناهار و شام، اگر کم چرب باشد، هیچ اشکالی ندارد. بنابراین، همانطور که قبلاً گفته شد، قطع کامل مواد کربوهیدراتی نه تنها امکان‌پذیر نیست، بلکه برای سلامتی شما هم مفید نیست.

وقتی شما احساس گناه می‌کنید، پس از یک مدت، از داشتن رژیم غذایی سالم خسته می‌شوید و به رژیم غذایی کاملاً غیرمنطقی بازمی‌گردید.

این مقاله از دست ندید!  چگونه می‌توانیم جلوی شکر کردن مربایمان را بگیریم؟

4- انتخاب خوراکی‌های کربوهیدراتی برای خوردن به آرامی

برای خوردن خوراکی‌های کربوهیدراتی، به جای قورت دادن و بلعیدن آنها، آنها را به آرامی و کم کم بخورید و مزه‌مزه کنید. به عنوان مثال، یکی از خوراکی‌های کربوهیدراتی می‌تواند شیر شکلات داغ باشد. داغ بودن این نوشیدنی باعث می‌شود که بلعیدن آن سخت باشد و شما مجبور به خوردن آن به آرامی و کم کم خواهید شد و در نهایت به آن علاقه‌مند خواهید شد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *