0

آیا قهوه می‌تواند مانع پوسیدگی دندان را بگیرد؟

Coffee and teeth

قهوه یکی از نوشیدنی‌های بسیار محبوب در جهان است و مصرف آن بسیار رایج است. اما آیا قهوه می‌تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان مؤثر باشد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان مصرف قهوه بر پوسیدگی دندان تأثیر دارد. افرادی که قهوه سیاه (بدون افزودن شیرین‌کننده و خامه) می‌نوشند، معمولاً نمرات پوسیدگی دندان آن‌ها تا 5.5 است. اما در افرادی که قهوه با افزودنی‌ها و مواد شیرین‌کننده مصرف می‌کنند، نتایج پوسیدگی دندان متغیر است. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه در صورت مصرف خالص (بدون افزودنی‌ها)، تأثیر ضد پوسیدگی دارد. اما در صورت حضور افزودنی‌ها، تأثیر ضد باکتری و ضد پوسیدگی قهوه به حداقل می‌رسد.

استفاده از قهوه بدون افزودنی‌های مضر می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند

در کنار این موضوع، قهوه دم‌کرده به دلیل طعم و مزه مطبوع و همچنین اثر محرکی که بر فعالیت‌های ذهنی و جسمی دارد، مورد توجه قرار می‌گیرد. تحقیقات درباره فواید و مضرات قهوه نشان می‌دهد که این نوشیدنی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است. از طرف دیگر، برخی مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری پارکینسون، سرطان روده بزرگ و بسیاری بیماری‌های دیگر را کاهش می‌دهد.

قهوه، علاوه بر ارائه انرژی و افزایش هوشیاری، برخی فواید سلامتی نیز دارد. مصرف معقول قهوه می‌تواند به داشتن دندان‌های سالم‌تر و سفیدتر کمک کند و همچنین سایر مزایای سلامتی را به ارمغان آورد. قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند به بدن انسان سودمند باشند.

یک تحقیق انجام شده در کالیفرنیا نشان داد که قهوه تازه‌دم شده حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که معادل مقدار موجود در سه پرتقال است. آنتی‌اکسیدان‌ها در کلیه مزایای سلامتی مرتبط نقش دارند، از جمله محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان، جلوگیری از سرطان کبد و روده بزرگ، دیابت نوع 2 و بیماری پارکینسون.

این مقاله از دست ندید!  آیا باید بادام را با یا بدون پوست مصرف کنیم؟

این تحقیق آنتی‌اکسیدانی بیش از 100 ماده غذایی مختلف از جمله سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، ادویه‌ها، روغن‌ها و نوشیدنی‌های رایج را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که قهوه دارای میزان مطلوبی از آنتی‌اکسیدان‌های اولیه است. در واقع، قهوه در میان تمام غذاها و نوشیدنی‌های مورد مطالعه، به ترتیب دومین منبع غنی آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه به نام متیل پیریدینیم شناخته می‌شود.

این ماده شیمیایی کمتر در سایر غذاها یافت می‌شود و حتی در دانه‌های قهوه خام نیز وجود ندارد. این ماده در فرآیند برشته کردن دانه‌های قهوه خام ایجاد می‌شود. دو مطالعه مشابه توسط دانشمندان هلندی و همچنین دانشمندان هاروارد در سال 2004 نشان می‌دهد که مصرف قهوه می‌تواند با افزایش متابولیسم کلی، جنبه‌های دیگری از فعالیت بدن را تحریک کند، از جمله اکسیداسیون چربی و تحرک گلیکوژن در عضلات. همچنین، قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یا دیابت بزرگسالان می‌شود. قهوه همچنین منبع قابل توجهی از پتاسیم، نیاسین، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌های مهمی مانند توکوفرول‌ها و فنل کلروژنیک اسید است. همچنین، قهوه می‌تواند سردردهای میگرنی را کاهش دهد و در کاهش علائم آسم مفید است. برخی از نوشیدنی‌ها و غذاها نیز می‌توانند از سطوح دندان در برابر بیماری‌های دندانی محافظت کنند. در مقابل، آب میوه‌ها و نوشیدنی‌ها می‌توانند رشد باکتری‌های مختلف را مهار کنند و پوسیدگی دندان را کاهش دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند و دانه‌های قهوه بو داده قدرت ضد باکتریایی بر علیه برخی میکروارگانیسم‌ها را دارند.

البته باید توجه داشت که مصرف بیش از حد قهوه، به ویژه برای بزرگسالانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند یا کودکان زیر 12 سال، مناسب نیست.

این مقاله از دست ندید!  لابیاپلاستی با RF: کوچک کردن و فرم دهی واژن با امواج رادیویی

اگر درباره پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی سوالی دارید یا می‌خواهید نوبت معاینه دندانی رزرو کنید، می‌توانید با کلینیک دندانپزشکی شبانه‌روزی آبان تماس بگیرید. این کلینیک دندانپزشکی شبانه‌روزی با دندانپزشکان ماهر، کادر درمان با تجربه، بیماران راضی و ارائه خدمات شبانه‌روزی، از سایر کلینیک‌های دندانپزشکی در غرب تهران متمایز می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *