0

تغذیه مناسب در دوران قاعدگی: چه غذاهایی در دوره پریود مصرف کنیم؟

دوران قاعدگی

چرا تغذیه مناسب در دوران پریودی مهم است؟

در دوران پریودی، هورمون‌های خاصی به مقدار متفاوتی ترشح می‌شوند که مصرف بعضی از مواد مغذی در فعالیت هورمون‌ها و ترشحات آن‌ها اثر می‌گذارد. همچنین، خستگی، تغییر در خلق و خو و گرفتگی عضلات از علائم دوران پریودی هستند که با تغییر در رژیم غذایی، می‌توان این علائم را تا حدود زیادی کاهش داد. غذاهایی که در این دوران مصرف می‌کنید، می‌توانند انقباض عضلات را کاهش داده و باعث کاهش احساس نفخ و التهاب شوند. همچنین، مصرف غذاهای مناسب می‌تواند روحیه شما را در این دوران بهبود بخشد.

در دوران پریودی چه باید بخوریم؟

برای بسیاری از افراد، سوالی که پیش می‌آید این است که در دوران پریودی چه باید بخورند؟ مصرف غذاهای مناسب در این زمان باعث می‌شود که دوران پریودی شما راحت‌تر و سبک‌تری را تجربه کنید.

بعضی از خوراکی‌هایی که در دوران پریودی توصیه می‌شود مصرف کنید:

  •  نوشیدن آب
    مصرف آب در دوران پریودی اهمیت زیادی دارد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در این دوران با سردرد شدید مواجه هستند، باید آب زیادی بنوشید. مصرف زیاد آب باعث کاهش سردرد در این دوران خواهد شد.
  •  زنجبیل
    چای زنجبیل می‌تواند بعضی از علائم دردناک قاعدگی را کاهش دهد. زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی است و می‌تواند باعث تسکین ماهیچه‌ها شود. همچنین، برای زنانی که در دوران پریودی با حالت تهوع مواجه هستند، مناسب است. برخی از مطالعات نشان داده است که زنجبیل به طور موثری تهوع و استفراغ را در سه ماهه اول بارداری کاهش می‌دهد. زنجبیل یک ماده غذایی ارزان قیمت است که به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. بنابراین، حتما در دوران پریودی از آن استفاده کنید.
  • مرغ
    مرغ یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین است که می‌توانید به رژیم غذایی خود در زمان پریودی اضافه کنید. مصرف پروتئین برای سلامتی کلی شما ضروری است و می‌تواند باعث سرحالی در این دوران شود.
  • موز
    موز می‌تواند در دوران قاعدگی به شما کمک کند اگر دچار اسهال یا اختلال در عملکرد روده‌ها شده‌اید. همچنین، مصرف موز در دوران بارداری به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم و پتاسیم می‌تواند باعث بهبود حرکات روده شود.
  • ماهی سالمون
    ماهی سالمون سرشار از آهن، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است. این ماهی یک منبع مغذی مفید برای رژیم غذایی در دوران پریودی است. مصرف آن باعث جبران آهن از دست رفته در دوران قاعدگی می‌شود. همچنین، خاصیت ضد التهابی ماهی سالمون باعث کاهش درد عضلانی می‌شود.
  • شکلات تلخ
    مطمئناً تا به حال در مورد فواید شکلات تلخ شنیده‌اید! دوران پریودی شما بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ است. شکلات تلخ یک میان وعده خوشمزه و مفید، سرشار از آهن و منیزیم است. با این حال، بهتر است از شکلات های فرآوری شده با قند مصنوعی خودداری کنید. شکلات تلخ از خوراکی هایی است که خون قاعدگی را زیاد می‌کند و برای جبران خون از دست رفته در این دوران مفید است.
  • آجیل
    بیشتر آجیل‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و به عنوان منبع عالی پروتئین شناخته می‌شوند. آنها همچنین حاوی منیزیم و ویتامین های مختلفی هستند. بهتر است در دوران قاعدگی، مصرف آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • کلم بروکلی
    احساس خستگی در دوران پریودی یکی از علائمی است که خیلی از زنان تجربه می‌کنند. با مصرف کلم بروکلی، می‌توانید در این دوران احساس بهتری داشته باشید. این ماده غذایی دارای فیبر و آهن است و با رساندن مواد مغذی به بدن، باعث کاهش نفخ شکم و بهبود حرکات روده می‌شود. شما می‌توانید کلم بروکلی را به صورت آب‌پز و یا تفت داده شده مصرف کنید.
  • پرتغال
    ویتامین دی و کلسیم موجود در پرتغال، باعث کاهش اضطراب و افسردگی در دوران قاعدگی می‌شود. درد شکم یکی از مهمترین علائم دوران قاعدگی است. خوردن پرتغال می‌تواند باعث شود که شما درد شکم در پریودی را تجربه نکنید. اما شاید از خودتان بپرسید چطور؟
    زمانی که ویتامین دی و کلسیم به طور همزمان مصرف شود، درد شکم کمتر می‌شود و از بروز افسردگی جلوگیری می‌شود.
  • تخم مرغ
    توصیه می‌شود که در دوران پریودی، تخم مرغ به عنوان یک ماده غذایی مفید مصرف شود. تخم مرغ سرشار از آهن، اسیدهای چرب مفید و پروتئین است. برای کاهش دردهای قاعدگی، بهتر است هر روز تخم مرغ مصرف شود.
  • لیمو
    لیمو، نارنگی و پرتغال می‌توانند بهبود حال روحی شما در دوران قاعدگی را به دنبال داشته باشند. اگر در زمان قاعدگی احساس تهوع و خستگی می‌کنید، می‌توانید یک شربت آبلیمو استفاده کنید. مرکبات سرشار از فیبر، مواد مغذی و مقدار زیادی آب هستند. بنابراین، مصرف آن‌ها در دوران قاعدگی می‌تواند باعث کاهش علائم و بهبود حال شما شود.
  • حبوبات
    حبوبات دارای مقدار زیادی آهن هستند. در صورت کمبود آهن در زمان قاعدگی، بهتر است حبوبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • ماست
    ماست دارای منیزیم، کلسیم و سایر مواد مغذی است. بسیاری از افراد در دوران قاعدگی و یا پس از آن، به عفونت‌های باکتریایی واژن مبتلا می‌شوند. برای پیشگیری از ابتلا به عفونت، بهتر است در این دوران، غذاهای سرشار از پروبیوتیک مانند ماست مصرف کنید.
  • چای بابونه
    چای بابونه علاوه بر بهبود حال روحی و احساس آرامش در دوران قاعدگی، برای رحم بسیار مفید است. مصرف چای بابونه باعث کاهش درد شدید شکم خواهد شد. همچنین، با کمک بهبود خواب، این چای به شما کمک می‌کند تا آرامش بیشتری داشته باشید.
این مقاله از دست ندید!  راهکارهایی برای حفاظت از لب‌ها

غذاهایی که در دوران قاعدگی توصیه نمی‌شوند

در دوران قاعدگی، بدن به دلیل از دست دادن مقدار زیادی خون، با عدم تعادل هورمونی مواجه می‌شود. تغذیه در این دوران باید شامل مواد مغذی، پروتئین، فیبر و آب کافی باشد. حتی تغذیه نامناسب ممکن است باعث کاهش خون قاعدگی شود.

بنابراین، بهتر است در این دوران از مصرف بعضی از غذاها خودداری کنید:

  •  غذاهای فرآوری شده (مانند کنسروها، گوشت های فرآوری شده و …)
  •  غذاهای تند
  • نمک
  • الکل (مصرف الکل باعث سردرد، نفخ و از دست دادن مقدار بیشتری خون در دوران قاعدگی می‌شود.)
  •  آب نبات و تنقلات (مصرف تنقلات در این دوران باعث نفخ و ناراحتی معده می‌شود.)

چند نکته مهم در مورد تغذیه در دوران قاعدگی

رعایت موارد زیر به شما کمک می‌کند تا دوره قاعدگی خود را بهتر تحمل کنید:

  • برای کاهش علائم ناراحتی دوران قاعدگی، بهتر است غذاهای سالم و طبیعی مصرف کنید.
  • از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده در این دوران پرهیز کنید. تغذیه در دوران قاعدگی باید سبک و بدون چربی باشد.
  •  مصرف میوه و سبزیجات تازه را فراموش نکنید.
  • به جای غذاهای سرخ شده، از سبزیجات و گوشت آب‌پز استفاده کنید.

میوه‌های مفید در دوران قاعدگی

میوه و سبزیجات
اگر چه میوه ها و سبزیجات منبع اصلی مواد مغذی و فیبر در رژیم غذایی هر فرد هستند، اما در دوران قاعدگی به خصوص می‌تواند بسیار مفید باشد.

یک مطالعه در سال 2018 از دانشجویان دانشگاه اسپانیا نشان داد که رژیم‌های گیاهی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات با دردهای کمتر و کاهش درد قاعدگی مطابقت دارد. این موضوع در چندین مطالعه توسط نویسندگان تأیید شده است، اما به نظر نمی‌رسد که علائم در افراد مبتلا به اندومتریوز بهبود یابد.

این مقاله از دست ندید!  راهنمای جامع مثانه بیش فعال + علائم، علل و درمان

رژیم غذایی در دوران قاعدگی

دلایل زیادی می‌تواند باعث پریود نامنظم شود. ایجاد تغییرات در شیوه زندگی، مانند کاهش یا مدیریت استرس و حفظ وزن سالم، ممکن است به تنظیم دوره قاعدگی کمک کند. مدیتیشن و یوگا به عنوان روش‌های موثری برای مدیریت استرس شناخته شده‌اند. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند به افراد در مدیریت وزن کمک کند.

دریافت ویتامین D کافی نیز ممکن است از چرخه قاعدگی سالم حمایت کند. خوردن زردچوبه یا آناناس و نوشیدن سرکه سیب از دیگر درمان‌های خانگی ممکن است، اما قبل از اینکه پزشکان بتوانند آنها را به عنوان درمان‌های موثر توصیه کنند، تحقیقات بیشتری لازم است. برای داشتن یک رژیم غذایی عصرانه و سالم، به سایت “غفاری دایت” بروید و در بخش “رژیم‌های من” برنامه غذایی مناسب را دریافت کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *