0

انتخاب میوه‌های مفید برای افزایش سطح کراتین

کراتین

کراتین چیست؟

یک ترکیب است که به طور طبیعی در بافت‌های عضلانی بدن وجود دارد و به عضله‌سازی کمک می‌کند. این ماده مکمل دارای ساختار شیمیایی آمینو اسیدی است. برای تأمین سوخت ساز عضلات، بدن ما به 95% کراتین نیاز دارد و 5% باقیمانده برای کبد، کلیه و مغز ذخیره می‌شود.

کراتین ویژگی‌هایی برای بدن دارد که عبارتند از:

  1. جلوگیری از کاهش پروتئین: کراتین می‌تواند در جلوگیری از کاهش پروتئین در بدن مؤثر باشد. این ویژگی می‌تواند به حفظ سلامت عضلات کمک کند.
  2. بهبود آبرسانی به سلول‌های بدن: مصرف کراتین می‌تواند بهترین آبرسانی به سلول‌های بدن را تسهیل کند. این ویژگی می‌تواند منجر به بهبود عملکرد سلولی و حفظ ترطیب و سلامت عمومی پوست و بافت‌های بدن گردد.
  3. تقویت هورمون‌های عضله‌ساز: کراتین می‌تواند به تقویت هورمون‌های عضله‌ساز مانند ای‌تی‌پی (ATP) در بدن کمک کند. این ویژگی می‌تواند در افزایش قدرت و استقامت عضلات و بهبود عملکرد ورزشی تأثیرگذار باشد.
  4. کمک به کاهش قند خون: مصرف کراتین می‌تواند به کاهش سطح قند خون در بدن کمک کند. این ویژگی می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که تمایلی به کنترل سطح قند خون خود دارند، مفید باشد.

با این حال، قبل از استفاده از هرگونه مکمل یا تغذیه خاص، توصیه می‌شود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

مصرف یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی می‌تواند به بهبود سلامت کلیه‌ها کمک کند.

براساس گزارش سلامت نیوز، استناد به منبع مدیسن نت، در صورت بروز بیماری کلیوی، اضافه کردن انواع میوه‌ها به رژیم غذایی شما می‌تواند مفید باشد، با شرطی که حاوی سطوح بالایی از پتاسیم و فسفر نباشند.

  • توت فرنگی

یکی از این میوه‌هاست که دارای دو نوع فنل، آنتوسیانین و الاژیتانین می‌باشد که بهبود عملکرد کلیه را تسهیل می‌کند.

این میوه دارای غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به بدن در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو کمک می‌کند.

توت فرنگی منبع عالی ویتامین C، منگنز و فیبر است.

علاوه بر این، خواص ضد سرطانی و ضد التهابی آن به بهبود سلامت کلی بدن کمک می‌کند.

یک فنجان بلوبری حاوی 114 گرم پتاسیم و 18 میلی‌گرم فسفر است.

  • بلوبری
این مقاله از دست ندید!  راهنمایی قرص‌های شل کننده عضلات و نکات مهم در مصرف آن‌ها

دارای غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی به نام آنتوسیانیدین است که به کاهش التهاب کمک می‌کند و سلامت کلیه‌ها را تقویت می‌کند.

این میوه منبع خوبی از ویتامین C و منگنز است که برای سلامت استخوان‌ها و پوست مفید است و به کاهش علائم پیری کمک می‌کند.

  • تمشک

یکی از میوه‌هاست که غنی از مواد مغذی گیاهی به نام الاژیک اسید است. این ماده به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن و جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند.

تمشک حاوی فلاونوئیدها است که بهبود عملکرد کلیه را تسهیل می‌کند و می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد.

این میوه منبع عالی منگنز، ویتامین B و C، فیبر و فولات است.

  • سیب

یک سیب متوسط دارای 195 میلی‌گرم پتاسیم و 20 میلی‌گرم فسفر است.

مصرف سیب می‌تواند در کاهش سطح کلسترول و قند خون و همچنین کاهش مشکلات یبوست کمک کند.

سیب به دلیل خواص ضد التهابی و حاوی مقدار بالایی فیبر، می‌تواند به بهبود عملکرد کلیه کمک کند.

یک فنجان انگور حاوی 288 میلی‌گرم پتاسیم و 30 میلی‌گرم فسفر است.

انگور منبع خوبی از ویتامین‌های C و K است. سطوح پایین این ویتامین‌ها با بیماری کلیوی مرتبط هستند.

این میوه سرشار از فیبر است و حاوی مقدار کمی از مواد معدنی مانند مس، منگنز و منیزیم است.

  • آناناس

یک گزینه غذایی است که کمترین مقدار پتاسیم را داراست و به کاهش فشار خون کمک می‌کند، که یکی از عوارض شایع بیماری کلیوی است.

آناناس حاوی بروملین است که یک آنزیم گوارشی است و به حل شدن سنگ کلیه در بدن کمک می‌کند.

این میوه دارای مقدار بالایی فیبر است و از سلامت قلب حمایت می‌کند. (عوارض قلبی در افرادی که تحت دیالیز قرار می‌گیرند شایع است).

آناناس منبع خوبی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

میوه‌های خانواده مرکبات، از جمله پرتقال، لیمو و سایر مرکبات، حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند. هر چه میزان مصرف ویتامین C در رژیم غذایی شما بیشتر باشد، برای سلامت کلیه‌ها بسیار مفید است.

مصرف روزانه آب لیموی رقیق می‌تواند به کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

این مقاله از دست ندید!  استفاده از آب با گاز در رژیم کتوژنیک

میوه‌های دیگری که برای بهبود و حفظ سلامت کلیه توصیه می‌شوند، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • گلابی
  • هلو
  • یافا
  • شلیل
  • نارنگی
  • آلو
  • هندوانه
  • گیلاس

مواد غذایی که می‌توانند سطح کراتین در بدن را افزایش دهند، عبارتند از:

  • تخم مرغ:

مصرف تخم مرغ یک راه عالی برای افزایش تولید طبیعی کراتین در بدن است. تخم مرغ حاوی ماده ای به نام بیوتین است که نقش ضروری در سنتز کراتین دارد. یک تخم مرغ پخته شده حاوی 10 میکروگرم از این ماده مغذی است که معادل 33% از مقدار روزانه مورد نیاز را تأمین می‌کند. همچنین، پروتئین موجود در تخم مرغ می‌تواند کراتین را تقویت کند. ترکیبات مغذی دیگری که در تخم مرغ یافت می‌شوند، شامل سلنیوم، ریبوفلاوین و ویتامین‌های A و B12 است.

لازم به ذکر است که عوامل دیگری نیز ممکن است در افزایش سطح کراتین در بدن تأثیرگذار باشند. همچنین، قبل از استفاده از هرگونه مکمل یا تغذیه خاص، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

  • پیاز،

به علاوه از طعم دادن به غذاهای مورد علاقه شما، می‌تواند به افزایش تولید کراتین در بدن کمک کند. این گیاه دارای سطوح بالایی از سیستئین و آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است. همچنین، پیاز می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کرده و به سلامت آنها کمک کند.

  • ماهی قزل آلا،

یک منبع غذایی سالمون، یک منبع غنی از پروتئین و بیوتین است که به تولید کراتین در بدن کمک می‌کند. این دو ترکیب، مواد اساسی برای تولید کراتین می‌باشند. همچنین، ماهی قزل آلا دارای مقادیر قابل ملاحظه‌ای از امگا 3 است که به سلامت قلب کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف ماهی قزل آلا می‌تواند بهبود رشد و تقویت موها را تسهیل کرده و به حفظ تراکم مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

  • سیب زمینی،

یکی از سبزیجات پرجنب و جوش است و دارای ارزش غذایی بالایی است. این گیاه به عنوان یک منبع عالی برای تولید کراتین شناخته می‌شود. سیب زمینی حاوی کاروتنوئید (که به ویتامین A تبدیل می‌شود) برای بدن است.

  • تخمه‌های آفتابگردان،

علاوه بر طعم خوشمزه و خاصیت سیر کنندگی، دارای خصوصیات مغذی بوده و به تولید کراتین در بدن کمک می‌کنند. این تخمه‌ها حاوی بیوتین و پروتئین هستند که در فرایند ساخت کراتین نقش مهمی دارند. همچنین، تخمه‌های آفتابگردان غنی از ویتامین E، مس و سلنیوم هستند.

  • سیر،
این مقاله از دست ندید!  انگل‌های روده در کودکان

مانند پیاز، دارای مقادیر قابل توجهی از سیستئین است که به بدن کمک می‌کند تا آن را به یک آمینو اسید مهم به نام کراتین تبدیل کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سیر ممکن است به سلامت پوست کمک کرده و پوست را در برابر اشعه فرابنفش محافظت نماید. همچنین، سیر دارای ویتامین B6، C و منگنز است.

  • کلم پیچ

به دلیل محتوای مغذی بسیار غنی خود شناخته شده است. این سبزیجات منبع عالیی از کراتین و ویتامین C است. مصرف کلم پیچ سبز می‌تواند باعث افزایش دو برابر خاصیت آنتی‌اکسیدانی بدن شود.

  • جگر گاو،

به دلیل حاوی بودن بیوتین، یک منبع غنی از آن است. اگر به دنبال افزایش تولید کراتین طبیعی در بدن هستید، جگر گاو یک انتخاب عالی است. این محصول دارای منابع فراوانی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر مانند ویتامین B12، فولات، ریبوفلاوین و آهن است.

  • هویج،

یک سبزی ریشه‌ای بسیار مغذی است که به شکلی شبیه به کرفس و جعفری است. این سبزی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به افزایش ساخت کلاژن، حفظ سلامت مو، پوست و ناخن کمک می‌کند. هویج همچنین دارای مواد مغذی دیگری نظیر بیوتین، ویتامین B6، پتاسیم و ویتامین K1 است.

  • انبه

یک میوه خوشمزه است که می‌تواند به رژیم غذایی شما مواد مغذی اضافی ارائه دهد و در عین حال به افزایش سطح کراتین در بدن کمک کند. این میوه حاوی مقدار زیادی پروویتامین A است. همچنین، انبه دارای سایر مواد مغذی مانند ویتامین C و فولات نیز می‌باشد.

با توجه به اینکه اندازه وعده‌های غذایی مناسب برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد، بهتر است به منظور جلوگیری از مصرف بیش از حد میوه و مواد معدنی، با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم درباره مقدار مناسب میوه در رژیم غذایی خود دریافت کنید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *